연구 목적: 유대인들의 삶의 지침으로 토라를 학습하기 위한 교육 방법인 하브루타를 기독교 교육에 적용할 수 있는 방안을 모색하여, 그리스도인들이 일상적인 삶에 적용하고자 하는 것이다.
연구 내용 및 방법: 유대교 하브루타 교육 방법을 기독교 교육 적용하기 위한 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째, 하브루타 교육의 배경을 토라 해석의 지침과 가르치기 위한 지침, 토라교육의 방법으로 분류하여 분석하였다. 둘째, 하브루타 교육방법을 하브루티 교육의 개념, 하브루타 교육모형을 하브루타 교육 목적, 하브루타 교육의 내용, 하브루타의 교수-학습 과정으로 분류하여 분석하였다. 셋째, 유대인들의 하브루타 교육방법을 기독교 교육에 적용하기 위한 교육방법을 독서와 암송을 통한 교육, 기독교 교육을 위한 협동학습, 기독교 교육을 위한 문제 중심 학습, 기독교 교육을 위한 토론 학습, 기독교 교육을 위한 창의성 개발을 교육 등으로 분류하여 연구 내용으로 설정하였다.
결론 및 제언: 유대교 하브루타 교육 방법을 기독교 교육에 적용할 수 있는 방안은 다음과 같다. 첫째, 독서와 암송을 통한 교육방법으로 적용할 수 있다. 둘째, 기독교 교육을 위한 협동학습으로 적용할 수 있다. 셋째, 기독교 교육을 위한 문제 중심 학습으로 활용할 수 있다. 넷째, 기독교 교육을 위한 토론 학습으로 활용할 수 있다. 다섯째, 기독교 교육을 위한 창의성 개발을 교육 등으로 활용할 수 있다.
Research Purpose: To seek ways to apply Havruta, an educational method for learning Torah as a guideline for Jewish life, to Christian education, so that Christians can apply it to their daily lives.
Research Contents and Methods: The contents of the study to apply the Jewish Havruta educational method to Christian education are as follows. First, the background of Havruta education was analyzed by categorizing it into guidelines for Torah interpretation, guidelines for teaching, and methods of Torah education. Second, the Havruta educational method was analyzed by categorizing it into the concept of Havruti education, the Havruta educational model into the purpose of Havruta education, the content of Havruta education, and the teaching-learning process of Havruta. Third, the educational methods for applying the Jewish Havruta educational method to Christian education were categorized into education through reading and memorization, cooperative learning for Christian education, problem-centered learning for Christian education, discussion learning for Christian education, and creativity development for Christian education, and set as the research contents.
Conclusions and Suggestions: The ways to apply the Jewish Havruta educational method to Christian education are as follows. First, it can be applied as an educational method through reading and memorization. Second, it can be applied as cooperative learning for Christian education. Third, it can be used as problem-centered learning for Christian education. Fourth, it can be used as discussion learning for Christian education. Fifth, it can be used as education for creativity development for Christian education.