메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
李聖賢 (延世大學校)
저널정보
중국어문학연구회 중국어문학논집 中國語文學論集 第148號
발행연도
2024.10
수록면
325 - 355 (31page)
DOI
10.25021/JCLL.2024.10.148.325

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper analyzes the changes in Yang Xiong’s creative consciousness, focusing on zhu pin fu(逐貧賦), jie chao(解嘲), ju qin mei xin(劇秦美新). He regarded satire as the ideal of literature. In other words, Yang Xiong, who valued the political and social functions of literature, stopped writing due to frustration with the overall achievement of fame and the failure of the satirical function. His consciousness as shown in zhu pin fu(逐貧賦) shows his anxiety about the ideal Confucian values of fame and contentment in poverty. In jie chao(解嘲), he sees the error of the traditional perception of scholars based on this idea of 立功and seeks a way out. The path that Yang Xiong sought was to devote himself to writing. In ju qin mei xin(劇秦美新), Yang Xiong’s own anxiety about poverty, desire for wealth, the fact that he was a colleague of Wang Mang(王莽) and Liu Xin(劉歆), his closeness to the classical studies, and his fear of execution further enhanced the sentences’ heavy beauty and light satire, leading to an aesthetic close to flattery. This kind of aesthetic is specifically expressed in ju qin mei xin, and it can be said that it is what shows the creative consciousness of aesthetics.

목차

1. 서론
2. 騈儷文발생 담론과 揚雄의 위치
3. 창작 시기와 작품 진위 문제
4. 士의 방향성 갈등 - 「逐貧賦」
5. 저술에 대한 긍지 - 「解嘲」
6. 문장 美化의 추구 - 「劇秦美新」
7. 결론
參考文獻
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092305693