본 연구는 고등학생이 제2외국어 과목에서 인식하는 유용가치, 노력비용, 기회비용과 성취정서 및 수업참여의 관계를 살펴보고, 이러한 관계에서 성취정서의 매개효과와 기대수준의 조절효과를 확인하는 데 목적이 있다. 고등학생 347명의 자료를 바탕으로 구조모형 검증과 다집단 분석을 실시한 결과, 첫째, 유용가치는 즐거움과 자부심, 수업참여를 정적으로 예측하였다. 반면, 노력비용은 즐거움과 자부심을 부적으로 예측하였으며, 노력비용과 기회비용은 불안을 정적으로 예측했다. 둘째, 유용가치는 즐거움과 자부심을 매개로 수업참여를 정적으로 예측하였으나, 노력비용은 즐거움과 자부심을 매개로 수업참여를 부적으로 예측하였다. 반면, 기회비용은 불안을 매개로 수업참여를 정적으로 예측하였다. 셋째, 기대수준에 따라 유용가치와 기회비용의 효과에 차이가 나타났다. 기대가 높은 학생들의 경우 기회비용이 즐거움을 높이고 유용가치가 수업참여를 높이는 효과가 나타난 반면, 기대가 낮은 학생들은 유용가치가 수업참여를 높이지 못했으며, 오히려 기회비용이 불안을 높이는 효과가 있었다. 본 연구는 제2외국어에서 유용가치, 노력비용, 기회비용이 성취정서와 수업참여에 미치는 차별적 영향을 확인하고 기대수준에 따른 차이를 밝혔다는 점에서 의의가 있다.
교육적 함의 : 제2외국어 학습 맥락에서 기대수준이 높은 학생들의 경우 기회비용은 즐거움을 높이고, 유용가치는 수업참여를 촉진하는 역할을 하였지만, 기대가 낮은 학생들의 경우 유용가치가 수업참여를 높이지 못했다. 따라서 적극적인 수업참여를 위해 성공에 대한 기대가 높은 학생들에게는 비용을 가치있는 것으로 인식하도록 돕고, 성공에 대한 기대가 낮은 학생들에게는 성공 경험을 제공하는 등의 차별화된 전략이 필요할 것이다.
This study examined the relationships among utility value, effort cost, opportunity cost, achievement emotions, and class engagement that high school students perceive in a second foreign language subject, as well as investigated whether these relationships vary according to expectancy levels. Data were collected from 347 high school students and analyzed using structural equation modeling and multigroup analysis. The findings were as follows: First, utility value positively predicted enjoyment, pride, and class engagement, whereas effort cost negatively predicted enjoyment and pride. Effort and opportunity costs positively predicted anxiety. Second, utility value positively influenced class engagement through the mediating effects of enjoyment and pride. However, effort cost negatively influenced class engagement through the mediating effects of enjoyment and pride, whereas opportunity cost positively influenced class engagement through mediating anxiety. Third, the effects of utility value and opportunity cost differed according to expectancy levels. For students with high expectancy, opportunity cost enhanced enjoyment and utility value positively predicted class engagement. However, the utility value of students with low expectancy did not increase class engagement, and opportunity costs increased anxiety. This study is significant in identifying the differential impacts of utility value, effort cost, and opportunity cost on achievement emotions and class engagement in second foreign language learning, and revealing the variations in these relationships by expectancy levels.
Educational Impact and Implications : In the context of second foreign language learning, opportunity costs increased enjoyment for students with high-expectancy levels, and utility value promoted class engagement for them. However, for students with low-expectancy levels, utility values did not enhance class engagement. Therefore, different strategies are required to foster active class engagement. These may include helping high-expectancy students perceive costs as meaningful investments and providing low-expectancy students with opportunities to experience success.