메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제98집
발행연도
2006.6
수록면
1 - 33 (33page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this thesis, it was analyzed what kinds of effects the 'neutrality' and 'professionalism' create during the process of the national curriculum development focusing on the general curriculum and the discussions on the integration of social studies. 'Neutrality' and 'professionalism' have considered as the fundamental issues of the selection and elimination deciding who should develop the general curriculum. The ways of the current discussions of the integration of social studies make it impossible to deal with the serious theoretical discussion, reducing the aspect of the conflict of 'professionalism' to the ones of 'neutrality'. As a result, the achievements of the subject matter researchers are not reflected and their roles are only focused on the subject matter curriculum. In other words, the 'neutrality' and 'professionalism' strengthen only exclusivity of each territory, the curriculum theory and the subject matter theory. The problem of this matter is that history curriculum is distorted.

목차

1. 서언
2. 교육과정 총론 개발 논의에 나타나는 ‘중립성’과 ‘전문성’
3. 사회과 통합 논의에 나타나는 ‘전문성’과 ‘중립성’
4. 결어
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015501402