메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제39집
발행연도
2006.8
수록면
73 - 106 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to examine the reflected phases of Media Education and to search a orientation of Media Education in a Revised Tentative Plan of the 7th National Curriculum for Korean Language Education.
The results of this study are as follow. First, the Media or Media Language become important content of Education in a Revised Tentative Plan of the 7th National Curriculum for Korean Language Education. Second, contents of Media Education combined in the Content Category of ‘Listening’, ‘Speaking’, ‘Reading’, ‘Writing’ and ‘Literature’, even so Media Education was not established by New Content Category. Third, the diversity of Media Texts contained in a Revised Tentative Plan.
I also pay attention to orientation of Media or Media Language Education. First, Media Education and Media Language Education are discriminated. Second, acceptance necessity of Media or Media Language Education must be reexamined from an educational point of view. Third, contents of Media Language Education must be combined with the ‘Korean-Language-Knowledge’. Forth, educational value of Media Texts must be reexamined. Lastly, if possible, I expect Media Education to establish by ‘Viewing’ and ‘Shaping’ in future.

목차

1. 들머리
2. 개정시안에서의 매체 관련 교육 내용
3. 매체 관련 교육에 대한 인식의 추이 과정
4. 마무리 - 매체 교육을 위한 몇 가지 제언
참고 문헌
[Abstract]
저자소개

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-017309131