메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第95輯
발행연도
2007.3
수록면
523 - 552 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Applying the comparison between 〈Yi〉(a drama text) and 〈The Royal Jester〉(a scenario text), this paper explains the principle and process of adaption of the one into the other. The basic process of adaption usually depends on the adaptor’s ability to build narrative motivations for configurating his thematic consciousness. That starts from the precise understanding of given circumstance at the level of the motive, the adaptor’s ability to follow a way of making events or a substance concealed beneath the events of the original; that is usually related the adaptor’s ability of understanding the essence of motivating the narrative. Basic aspects of conversion from the one into the other are a phase adjustment of compositive elements on the given circumstance, as well as a narrative fulfillment of both given circumstance and the dramatic space on the basis of experiences of a receiver, here a adapter as a second creator. Two texts' basic deferences are caused from the that of media between the drama and the scenario. The most reformed part of the conversion is characters of two main casts, Jangsaeng and Yonsan, from the flat into the round, which demonstrates that the scenario’s adaptation is mainly considered to be more ‘dramatic’ than the original. In fact, step by step did 〈The Royal Jester〉 stereoscopically configure the change of two main cast’s characters. All the changes of 〈The Royal Jester〉 are resulted from the selection and exclusion based on the scenario adapter’s thematic consciousness. Here, both the given circumstance and the making stage space of the dramatic sceneries are organically combined with the theme of the scenario.

목차

1. 각색의 기본 원리
2. 〈이〉와 〈왕의 남자〉의 비교 분석
3. 인물성격 변화를 통한 주제의식의 구현 : 절대자유 추구
4. 주어진 상황의 비현실성 극대화와 극적 공간의 서사적 채워 넣기
5. 각색의 두 유형 : 인물성격의 변화와 주어진 상황의 변화
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-016647979