메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국기독교교육정보학회 기독교교육정보 기독교교육정보 제17집
발행연도
2007.8
수록면
269 - 292 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article aims to evaluate High School Equalization Policy (HEP) in the perspective of the Reformed theology and suggest some ideas on the policy. Three principles, such as the integration of education with faith, parental responsibility and right in education, and justice as educational aim are suggested as the framework through which HEP is evaluated. The principles are derived from the key themes of the Reformed theology like kingdom of God and covenant. First of all, I discussed the actual validity of the policy by reviewing the empirical studies on HEP. The studies show that we do not have clear evidences that the policy results in the decrease in the students' academic achievements. Even though the policy contributes to the establishment of educational equality to some degree, there still remain many problems regarding inequity in education. I also discussed that we need something beyond the discontinuity or amendment of HEP in order to achieve the integration of education with faith and for parents to have responsibility and right in educating their children. Christian schools, which may have their own curriculum and student recruitment policy, are to allow to be established and managed. I also contend that we need to develop sound educational climate, in which the schools must keep schooling in faith. Finally, I suggested the necessity of complementary measures to achieve more effectively the aim of HEP.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 고교평준화 정책의 쟁점들
Ⅲ. 교육에 대한 개혁주의 준거틀
Ⅳ. 고교평준화 정책에 대한 개혁주의적 평가 및 제언
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-235-016980212