메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第100輯
발행연도
2008.6
수록면
411 - 432 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to examinate elementary school children's literature canon in critical viewpoint. So, it is try to children's literature canon discussion about Korean Language Textbook children's poetry in 7th curriculum period. We need to study mechanism of selection and exclusion around children's literature canon. Because it is absent that examination of dominant common idea.
Specially, representation of selected author and children's poetry text, problem of periodical floor and exclusion of realism inclination are directly link to problem of elementary school children's poetry canon formation. Because it can hinder reception of modern children's literature legacy and pluralism of children's poetry education. And, it needs to checking of children's literature criticism. That is connect children's literature study and children's literature education study.
This lack of study is caused insufficiency of elementary school literary education researcher. And, more the root is keep at a distance criticism that they participate in elementary school Korean language textbook development. Accordingly, we have to discuss children's story cannon formation and each curricular children's literature cannon. It enable to desirable textbook literary material design.

목차

1. 문제제기 : 아동문학 정전 연구의 가능성
2. 아동문학 정전 연구를 위한 전제와 맥락
3. 국어 교과서 아동문학 정전에 대한 비판적 고찰
4. 요약, 결론 및 향후 과제
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-014854998