메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.5 Number.4
발행연도
2005.12
수록면
711 - 732 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
In recent years, a great amount of research which explores the nature and properties of conversation has been carried out in discourse analysis. The purpose of this research is to show that a conversation-analytic approach is needed in language learning and teaching. To achieve this goal, this research first provides a brief overview of major topics in conversation analysis in the following terms: (ⅰ) tum-taking, (ⅱ) adjacency pairs, (ⅲ) preference organization, and (ⅳ) repair. After discussing these major topics, this study provides a sample analysis of some of high school English textbooks. The analysis shows that most of the textbooks lack conversation-analytic notions in presenting dialogues and conversations, and thus they do not pay much attention to conversational properties reflected in tum-taking, repair, adjacency pairs, preference organization, and so on. Based on the sample analysis, this paper claims that a conversation-analytic approach is needed in learning and teaching foreign languages, writing textbooks, analyzing textbooks/teaching materials, and doing research on second language acquisition.

목차

1. 서론
2. 의사소통능력, 대화분석, 그리고 외국어교육 연구
3. 대화분석의 주요 개념들
4. 대화분석과 고등학교 영어교과서 분석의 실제
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (29)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-740-014884335