메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 38호
발행연도
2008.12
수록면
225 - 250 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The selection examination for secondary school teacher was centering around a written examination till now, therefore it had a limit to evaluate actual teaching ability. However the selection examination for secondary school teacher will be amended by decree of ministry of education and human resources development No. 914, and actual teaching ability will be evaluated at the 3rd test of the examination for secondary school teacher by this amendation. In a word communication ability and learning guidance ability as a teacher will be concentrated on through demonstration class at the 3rd test.
This paper researches on improvement the 3rd test which should evaluate actuall teaching ability corresponding to characteristic of drama and film subject; what kind of tests should be included in the 3rd test? what points should be evaluated specifically at the 3rd test? How should the 3rd test be progressed?
We proposed that the 3rd test should be composed of 3 steps(① teaching planning, ② class-demonstrating, and ③ an interview on the demonstration) at first. Then we developed evaluation area and standards for each step. We also suggested multiple-choice question and demand-supplying question for fairness and validity of this examination. In addition, we worked out some example questions and examination system for the 3rd test of the examination for secondary school teacher.

목차

1. 수업능력 평가의 배경 및 필요성
2. 연극·영화 과목 특성에 맞는 수업 능력 평가 문항 및 도구에 대한 이론적 접근
3. 수업능력평가의 평가 영역 설정 및 기준 개발
4. 평가의 공정성과 타당성 확보를 위한 방안 및 제언
5. 수업능력 평가 예시도구 개발
6. 수업능력 평가의 시행방안
참고문헌
Abstract

참고문헌 (9)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0