본 연구는 초등학교 초임교사들의 사회과 수업 컨설팅에 관한 실행 연구로 심층면담을 통해 초임교사들이 사회과 수업에 대해 어떤 인식을 가지고 있으며 또한 어떠한 어려움을 느끼고 있는지를 살펴본 후 기존의 수업장학의 한계를 극복하기 위한 사회과 수업컨설팅 모형을 개발하여 이를 실행한 연구이다. 수업컨설팅은 이제 막 태동단계에 있으며 그 개념정도만이 제시되어 있을 뿐 아직까지 수업의 현장에서 적용 할 수 있는 모형 즉, 구체적인 절차와 과정이 명확하게 개발되지 않았을 뿐만 아니라 일반화된 실행이 이루어지지 않고 있다. 이에 본연구에서는 수업컨설팅에 대한 의미를 고찰해보고, 효율적인 사회과 수업을 위해 기존의 수업장학에서 벗어나 초임교사에게 적용 가능한 수업컨설팅 모형을 개발 적용하여 초임교사들의 변화되는 사회과 수업모습을 살펴보았다. 배우는 존재에서 가르치는 존재로 전이되는 시기의 초임교사들은 사회과 수업에 대해 학문의 다양성, 수업시수, 교육과정의 이해, 수업모형 및 학습지도 방법, 자료의 준비, 지역화, 개별화 등의 다양한 부분에 있어서 많은 부담감을 느끼고 있었으며, 이러한 어려운 점을 해결하기 위한 방법적 안내가 부족하여, 해결책을 찾는데 많은 어려움을 겪고 있었다. 이에 사회과 수업컨설팅은 수업 전문성 신장을 위한 실천적 방안으로서 사전면담에서부터 예비진단, 수업관찰, 수업계획, 수업분석, 평가ㆍ환류 등의 활동을 통해 사회과 교육과정의 이해와 효과적인 사회과 수업을 위한 전략을 세울 수가 있었고, 사회과 교육과정의 재구성, 수업전략의 다각적 활용, 평가의 다양화, 교과전문성 제고를 위한 노력 등의 긍정적이고 적극적인 수업의 변화를 확인 할 수 있었다.
The purpose of this study was to make a case study of instructional consulting geared toward beginning elementary school teachers in the field of social studies. It’s specifically meant to examine the awareness of beginning elementary school teachers about social studies instruction and their difficulties by having an indepth interview, and a consulting model for social studies class was developed and applied in an effort to overcome the limits of existing instructional supervision. Instructional consulting is still in the rudimentary stage, and only the concept of it has been defined. That isn’t yet prevailing, and there are no obvious guidelines about its procedure, either. The meaning of instructional consulting was discussed in this study, and an instructional consulting model tailored to the needs of beginning teachers was developed and applied instead of merely sticking with existing instructional supervision practices. And whether the model brought any changes to the social studies instruction of beginning teachers was checked. The selected beginning teachers, who had been learners in the past and then turned into teachers, faced lots of pressure due to the diversity of social studies, teaching load and the necessity of localization and individualization, and they also had difficulties in understanding the curriculum, instructional models and teaching methods and in preparing materials. There wasn’t sufficient information on how to tide over the difficulties, and they found it difficult to seek a solution. Instructional consulting was provided for the beginning teachers to boost their instructional professionalism in social studies, and the instructional consulting that involved prior interview, preliminary diagnosis, instructional observation, instructional planning, instructional analysis, evaluation and feedback enabled the teachers to have a good understanding of the social studies curriculum and to formulate strategies about how to proceed with social studies class. At the same time, that made a contribution to the rearrangement of the social studies curriculum, the utilization of diverse instructional strategies, the diversity of evaluation and the improvement of teacher professionalism, and that ultimately made it possible to give a quality instruction, which could be called a good case.