글로벌 소비환경 가속화 및 소비생활의 불안정성 증대로 역량있는 소비자의 중요성이 증대되고 있다. 이에 본 연구는 최근의 소비자역량을 측정하고 평가하고자 하였으며, 측정은 2007년 ’소비자역량 지수 개발 및 산출연구‘의 조사지표 및 문항을 기반으로, 전문가 델파이조사를 통해 조사지표 및 문항을 시대변화에 맞게 일부 수정 보완한 후, 전국의 20-60대 성인남녀 1,000명을 대상으로 면접방식으로 이루어졌다. 본 연구에서는 소비자역량을 “변화하는 소비환경 속에서 현명하고도 지속가능한 소비생활을 영위하기 위해 소비자가 갖추어야 할 잠재적, 실천적 역량”으로 정의하고, 크게 3개 대영역(금융역량, 거래역량, 시민역량)과 9개 중영역으로 지표구성을 하였으며, 실천적, 인지적 측면을 모두 포함하였다. 그 결과, 우리 국민의 소비자역량은 평균 61.5점(실천 68.6점, 지식 54.5점), C등급으로 나타났으며, 금융역량 점수가 특히 낮았다(59.1점). 하위 역량별로 보면 소비자 권리주장역량(65.0점)>사용 및 분쟁해결역량(63.3점)>소비사회적응역량(63.2점)순으로 점수가 높아, 우리 사회의 소비자권리의식 및 문제해결능력이 일정 수준에 이르렀음을 보여주었다. 〈그림 삽입〉 그러나, 소비자전문가들이 상대적으로 중요성이 높다고 생각한 재무설계역량(57.1점), 정보이해ㆍ활용역량(60.9점), 소비자책임수용역량(61.1점)의 점수가 낮아, 소비자 선택의 폭을 넓히고 문제의 사전예방을 돕는 이들 3개 역량에 대해 우선적 강화가 필요하다. 또한 금융역량의 경우 재무설계역량, 자산ㆍ부채관리역량, 위험대비역량 등 하위 3개 역량이 모두 점수가 낮아 현재 각계에서 이루어지고 있는 금융교육의 필요성 및 시급함을 확인해주었으며, 이들 금융역량이 거래역량과 상관관계가 높아 향후 금융교육은 구매의사결정이나 정보이해ㆍ활용, 사용 및 분쟁해결을 다루는 소비자교육과 보다 긴밀히 연계되어 추진될 필요가 있다. 인구사회특성별 소비자역량의 차이를 살펴보면, 성별에 따른 차이는 없었으나, 연령 및 소득, 학력에 따른 차이가 크게 나타났다. 30대의 소비자역량이 가장 높았으며(66.0점), 60대(53.8점)와 20대(58.6점), 그리고 50대(61.2점) 순으로 낮았다. 20대의 경우 재무설계역량과 소비자책임수용역량이 전 연령대 중 가장 낮게 나타난 반면, 정보이해ㆍ활용역량은 가장 높았다. 하지만 50대의 경우는 정보이해ㆍ활용역량이, 60대의 경우는 정보이해ㆍ활용역량과 구매의사결정역량이 매우 낮았다. 따라서 이러한 특성을 활용하여 30대에게는 소비자 ‘정보 생산’을, 20대에게는 ‘정보 유통’을, 50~60대에게는 ‘정보 활용’을 촉진하는 정책을 강화하고, 특히 20대에게는 60대를 대상으로 한 사회적 일자리창출(예: 소비자정보컨설턴트)을 검토해 볼 수 있다. 한편, 소비자역량이 높은 소비자의 소비생활만족도가 더 높은 것으로 나타나, 소비자역량은 시장의 경쟁력제고 뿐 아니라 개인소비자의 삶의 질에 중요한 지표로 볼 수 있다. 따라서 향후 정부ㆍ산업계ㆍ소비자단체ㆍ학계의 지속적 관심과 공동 협력이 필요하며, 한국소비자원은 소비자역량 수준에 따른 소비자교육프로그램 개발 및 정보제공, 개인소비자를 위한 ‘간편 소비자역량 진단지표 개발(〈표7-9〉)’ 등을 통해 지속적으로 국민의 소비자역량 개선에 노력하고자 한다.
In the rapidly changing consumer environment, an importance of consumer competency is being increased significantly. Thus, this research is to aim measure & evaluate recent consumer competency, and a measurement has been implemented toward both men and women in 20-60 across the country after partially revising research index and question through Delphi investigation, based on index development and calculation research on consumer capability in 2007. Looking into research index, firstly concept of consumer competency is composed of “potential, practical competency to do wise and sustainable daily life as a consumer in the changing consumer life”. Three biggest fields(financial competency, deal competency, citizen competency) and nine intermediate fields(competency for financial planning, managing asset & debt, risk preparation, using and understanding information, purchase decision, usage & resolving disputation, claiming consumer right, accepting consumer responsibility, adapting in consumption society, with including practical competency and cognitive competency. As per the research result, total score of consumer competency was indicated as 61.5, among 3 biggest fields, citizen competency was highest as 63.1, deal competency was 62.1, and financial competency was the lowest as 59.1. Among nine intermediate fields, competency for claiming consumer right (65.0), competency for usage and resolving disputation (63.3), competency for adapting in consumption society (63.2), competency for purchase decision (62.5) were higher than average of consumer competency, competency for financial planning (57.1), competency for managing asset & debt (59.7), competency for using and understanding information (60.9), competency for accepting consumer responsibility (61.1), competency for risk preparation (61.3) were indicated lower than average. In the meanwhile, practical fields was 68.6, knowledge (cognitive) field was 54.5, as practical competency showed higher result than knowledge (cognitive) competency. A result by looking into consumer competency in terms of demographic variables, it showed certain difference between all groups except residence and gender. In case of ages, 30s was the highest (66.0), over 60s was lowest (53.8), 20s was low (58.6) in sequence. Also married, was lower than single, and salesㆍproduction?service jobs and housewifes showed lower score than specialized jobs (66.4), management jobs (65.5), office jobs (65.9). In a point of ecucational background, graduate school was the highest while high school graduate showed the lowest score. In case of household incomes, over 5millions, was the highest while under 2millions, showed the lowest score At this points, We proposed the following 3 policies. First, the financial competency to promote consumer capacity should be strengthened. Second, In the case of 20s who has low consumer competency, the financial, deal and citizen competency should be strengthened by competency for using & understanding information. Third, In case of 60s, competency for using & understanding information should be strengthened.
AI 요약
연구주제
연구배경
연구방법
연구결과
주요내용
목차
머리말 요약 제1부 소비자역량의 개념 및 지표개발 제2부 소비자역량 조사 및 결과 제3부 결론 및 제언 〈참고문헌〉 Executive Summary 부록