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학술대회자료
저자정보
정삼현 (국민대학교) 이재훈 (국민대학교) 허승진 (국민대학교) 박인혜 (만도) 전재형 (만도)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2010년 한국자동차공학회 학술대회 및 전시회
발행연도
2010.11
수록면
1,097 - 1,102 (6page)

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The tire/road friction coefficient, μ, has a significant role in vehicle longitudinal and lateral control, and there has been associated efforts to measure or estimate the road surface condition to provide additional information for stability augmentation systems of automobiles. In this research, estimator for the road friction coefficient has been designed. The algorithm of road friction estimation is proposed from vehicle dynimic sensor by using full vehicle dynamic model with non-linear tire model. Since the full vehicle dynamic model calculate load transfer, estimation of road friction will improve. The performance of the estimator have been verified via various simulations on critical driving conditions.

목차

Abstract
1. 서론
2. 마찰계수 추정기의 개념
3. 각 방향별 마찰계수 추정기
4. 검증
5. 결론
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