메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고근영 (이화여자대학교)
저널정보
한국현대영미드라마학회 현대영미드라마 현대영미드라마 제28권 제1호
발행연도
2015.4
수록면
5 - 38 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This thesis argues that Edward Bond (1934- ), one of the leaders of the British socialist theatre movement in 1960s, presented a vision of total theatre that tries to elicit both emotional and rational awakening from the spectators by developing his original style of representing brutal violence on the stage, which adopts an Artaudian strategy to achieve a Brechtian goal. To advance this hypothesis, this study explores the way the Bondian violent theatre has been created by examining how Saved (1965), one of the writer’s most well-known works, represents and problematizes violence on the stage.
To be specific, this thesis explores the reason why such brutal scenes as occur in Saved must be represented on the stage by analyzing Bond’s view on violence and its ideological background. On the basis of this analysis, this study also reviews the social message and real meaning that infanticide as a scapegoat ritual, the most controversial and brutal scene of the play, has by pursuing who is saved in the play.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 폭력의 작동법 : 폭력의 이면에 존재하는 심리적ㆍ사회적 매커니즘
Ⅲ. 폭력을 통해, 폭력으로부터 구원되는 소년들
Ⅳ. 맺는 말
인용문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-842-001448516