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An Empirical Analysis of Role of Individual Emotions and Sense of Virtual Community on Users' Knowledge Sharing Intention
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온라인 커뮤니티에서 개인의 감정과 공동체의식(SOVC)이 사용자의 지식공유의도에 미치는 영향에 관한 실증연구

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Hyeon Gyu Jeon (성균관대학교) Kun Chang Lee (성균관대학교)
Journal
Korean Academic Society Of Business Administration korean management review Vol.44 No.6 KCI Excellent Accredited Journal
Published
2015.12
Pages
1,473 - 1,510 (38page)
DOI
10.17287/kmr.2015.44.6.1473

Usage

cover
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Topic
이번 연구의 목적은 온라인 지식 공유 커뮤니티에서 개인의 감정과 공동체 의식(SOVC)이 사용자의 지식 공유 의도에 미치는 영향을 분석하는 것이다.
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Background
조직 내 지식 공유의 중요성이 강조되는 가운데 개인의 감정상태가 지식 공유 의도에 미치는 요인을 조사하고, 감정을 개인의 감정과 공동체의식으로 나누어 기여의도, 활용의도 및 지속의도와의 관계를 탐구하고자 하였다.
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Method
이 연구는 온라인 채용시험 정보 공유 커뮤니티 회원들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, SmartPLS 구조방정식 모델을 사용하여 데이터를 분석하였다.
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Result
경쟁심이 지식 공유 의도와 관련이 있으며, 기여 의도와는 정서적 유대감이, 활용 의도와는 경쟁심과 욕구 충족이 관련이 있는 것으로 나타났다. 개인의 경쟁심 강도에 따라 감정 요인의 차이가 있음을 확인하였다.
An Empirical Analysis of Role of Individual Emotions and Sense of Virtual Community on Users' Knowledge Sharing Intention
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In the context of online knowledge sharing community, it is important to analyze why the community users want to share knowledge with others because the degree of such knowledge sharing intention is a key success factor to the community. This becomes more certain when it comes to the fact that the community users compete with other to get more timely and valuable information. Moreover, users" emotions affect such knowledge intention significantly. Based on these facts, this study aims to investigate role of emotions on users" knowledge intention in the online community. To add a sense of reality much more, we classified emotions into two groups- individual emotions and SOVC as organizational emotions. For the sake of individual emotions, we consider “enjoy helping”, “sense of reciprocity”, “self efficacy”, and “sense of competition”. As organizational emotions, we consider “sense of membership”, “integration and fulfillment of needs”, and “emotional connection”. For the purpose of empirical experiments, we collected 258 valid questionnaires from the online community users. For the sake of obtaining more realistic results, we divided the data into two groups- dataset with strong competition-oriented individuals, and dataset with weak competition-oriented individuals. Applying SEM (structural equation models) to each dataset revealed robust results containing a lot of implications for both researchers and practitioners. Major findings from analyzing the 258 valid questionnaires are as follows. First, an emotional factor motivating individuals" intentions for knowledge sharing is an emotional connection from an organizational perspective. Second, emotional factors motivating individuals" intentions for knowledge utilization are sense of competition from an individual perspective, and integration and fulfillment of needs from an organizational perspective. Third, there exist no emotional factors keeping individuals from knowledge contribution. Fourth, those emotional factors affecting individuals with strong sense of competition are identical with those emotional factors influencing organizational knowledge sharing except self-efficacy. Fifth, those emotional factors affecting individuals" knowledge contribution intentions include “enjoy helping”, and “sense of reciprocity” from an individual perspective, and “sense of membership”, “emotional connection” from an organizational perspective. Sixth, those emotional factors affecting individuals" knowledge utilization intentions include “self-efficacy”, and “sense of competition” from an individual perspective, and “integration and fulfillment of needs” from an organizational perspective. As future study issues, we present that consideration of negative emotions will behave as an crucial moderating variable for individuals to show significantly different level of intentions for knowledge sharing, knowledge contribution, and knowledge utilization. Besides, we will perform psycho-physiological experiments in which EEG, ECG, GSR, and fMRI methods will be adopted to investigate in-depth roles of negative and positive emotional factors in manipulating individuals" intentions for knowledge sharing, contribution, and utilization in a number of intriguing decision-making contexts.

본 연구의 목적은 경쟁관점에서 기업의 지식공유 상황과 유사한 온라인 지식공유 커뮤니티 회원들을 대상으로, 지식공유 의도의 영향요인으로 고려되는 감정을, 개인의 감정과 온라인 공동체의식(SOVC)으로 구분하여, 기여의도와 활용의도 및 지속의도와의 관계를 살펴보는데 있다. 특히, 보상과 관련하여 경쟁심이 지식공유의도에 영향을 미치는지를 먼저 살펴보고, 경쟁심의 강도에 따라 감정요인에 어떤 차이가 있는지도 살펴보고자 하였다. 본 연구에서는 개인의 감정요인으로 돕는 즐거움, 상호호혜감, 자기효능감, 경쟁심을 고려하였으며, 온라인 공동체의식(SOVC)으로 소속감, 욕구충족, 정서유대 3개 차원을 고려하였다. 연구결과, 경쟁심이 지식공유의도와 관련이 있는 것으로 분석되었으며, 기여의도에서는 공동체의식(SOVC) 중 정서유대가, 활용의도에서는 개인감정 중 경쟁심과, 공동체의식(SOVC) 중 욕구충족이 관련이 있는 것으로 나타났다. 또한, 경쟁심의 강도 차이에 따라 감정요인에도 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석을 위해 SmartPLS 구조방정식모델분석을 실시하였다.

AI Summary

Topic

이번 연구의 목적은 온라인 지식 공유 커뮤니티에서 개인의 감정과 공동체 의식(SOVC)이 사용자의 지식 공유 의도에 미치는 영향을 분석하는 것이다.

Background

조직 내 지식 공유의 중요성이 강조되는 가운데 개인의 감정상태가 지식 공유 의도에 미치는 요인을 조사하고, 감정을 개인의 감정과 공동체의식으로 나누어 기여의도, 활용의도 및 지속의도와의 관계를 탐구하고자 하였다.

Method

이 연구는 온라인 채용시험 정보 공유 커뮤니티 회원들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, SmartPLS 구조방정식 모델을 사용하여 데이터를 분석하였다.

Result

경쟁심이 지식 공유 의도와 관련이 있으며, 기여 의도와는 정서적 유대감이, 활용 의도와는 경쟁심과 욕구 충족이 관련이 있는 것으로 나타났다. 개인의 경쟁심 강도에 따라 감정 요인의 차이가 있음을 확인하였다.

주요내용

Contents

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경 및 문헌연구
Ⅲ. 연구모델과 가설수립
Ⅳ. 실증 분석
Ⅴ. 연구 결과
Ⅵ. 결론 및 제언
참고문헌
Abstract

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