메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이현정 (부산대학교) 전지현 (부산대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제58권 제3호
발행연도
2016.8
수록면
131 - 152 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated the effects of the two types of concept map - a learner-generated concept map (concept maps constructed partially by students) versus an author-provided concept map (concept maps provided completely for students) on L2 reading comprehension. This study also examined the relationship between the use of concept map and reading comprehension types (literal and inferential). Eighty four college students participated in this study and were randomly assigned to three groups (a control group, an experimental group with a learner-generated concept map, and an experimental group with an author-provided concept map). A pre-test and a post-test were administered to three groups, and ANOVA and ANCOVA were employed to analyze the collected data. The results showed that the use of an author-provided concept map had greater reading benefit for the low-level English proficiency group and that the use of both types of concept map enhanced literal reading comprehension ability of the low-level English proficiency group, while there was no effect of the use of both types of concept map on inferential reading comprehension ability. Implications of the study were discussed along with suggestions for future research.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 결과
Ⅴ. 결론
인용문헌

참고문헌 (34)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-840-001133563