이 연구는 해양스포츠의 수요 및 소비지출 결정요인을 분석해 해양스포츠 활성화를 위한 수요 유인과 수익 증대에 기여할 수 있는 마케팅 정보를 제공하기 위해 수행되었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 B광역시에 거주하는 시민 303명을 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 설문조사를 실시하였다. 해양스포츠의 수요 및 소비지출 결정요인으로는 일반적 특성인 성별, 연령, 교육, 월소득 및 거주지 그리고 해양스포츠 참가동기인 신체적, 사회적, 문화적 및 심리적 요인이 포함되었으며 종속변수로는 수요(참가경험 있다 또는 없다)와 소비지출금액(5만원 미만 또는 5만원 이상)으로 이분형 데이터를 활용하였다. 수집된 유효설문지는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 활용해 기술통계, 요인 및 신뢰도 분석 그리고 로지스틱 회귀분석을 실시하였고 다음과 같은 주요 결과를 도출하였다. 첫째, 해양스포츠 소비자의 일반적 특성 중 성별, 연령, 월소득 그리고 거주지가 유의한 수요 결정요인으로 나타났다. 성별 요인에서는 남자가 여자에 비해 해양스포츠 참가경험이 있을 가능성이 1.708배 높다. 연령 요인에서는 30대가 50대 이상보다 해양스포츠 참가경험이 있을 가능성이 3.529배 높다. 월소득 요인에서는 300~400만원 미만의 월수입을 가진 자가 500만원 이상에 비해 .353배 정도 참가경험이 있을 가능성이 낮다. 거주지 요인에서는 서부지역민이 동부지역민에 비해 3.232배 정도 해양스포츠 참가경험이 있을 가능성이 높다. 둘째, 해양스포츠 참가동기 중 신체적, 사회적 그리고 문화적 요인이 유의한 수요 결정요인으로 나타났다. 신체적 요인에서는 그 중요성이 한 단위 증가할수록 해양스포츠 참가경험이 있을 가능성이 .634배 만큼 낮아진다. 사회적 요인에서는 그 중요성이 한 단위 증가할수록 해양스포츠 참가경험이 있을 가능성이 1.745배 만큼 높아진다. 문화적 요인에서는 그 중요성이 한 단위 증가할수록 해양스포츠 참가경험이 있을 가능성이 1.689배 만큼 높아진다. 셋째, 해양스포츠 소비자의 일반적 특성 중 연령과 거주지가 유의한 소비지출 결정요인으로 나타났다. 연령 요인에서는 40대가 50대 이상보다 해양스포츠에서 5만원 이상 소비할 가능성이 5.809배 높다. 거주지 요인에서는 서부지역민이 동부지역민에 비해 .261배 정도 5만원 이상 소비할 가능성이 낮다.
The purpose of this study was to analyze determinants of demand and consumption expenditure in marine sports and provide fundamental marketing information that help attract consumers and increase profits for marine sports businesses. In order to accomplish the study purposes, the study employed a survey method with a total of 303 consumers using convenient sampling method in B metropolitan city. The determinants of demand and consumption expenditure include gender, age, education, income and residence, and physical, social, cultural and psychological factors that are the motivation for marine sports participation. Dependent variables used dichotomous data as demand (participation experience or not) and consumption expenditure (more than 50,000 won or less than 50,000 won). The collected valid questionnaires were analyzed using SPSS 22.0 through descriptive statistics, factor analysis, reliability test and logistic regression analysis at the significance level of .05. Accordingly, following main findings were derived from the study. First, gender, age, income and residence were found to be the significant determinants of demand. For gender, men were 1.708 times more likely to have experience in participating in marine sports than women. For age, 30s were 3.529 times more likely to have experience in participating in marine sports than 50s or older. For income, those who have monthly income less than 3~4 million won, compared to those who have monthly income more than 5 million won, were .353 times less likely to have experience in participating in marine sports. For residence, western residents were 3.232 times more likely to have experience in participating in marine sports than eastern locals. Second, physical, social and cultural factors were found to be the significant determinants of demand. For physical factor, one unit increase in physical factor regarding participation motivation led to .634 times decrease in the probability of participating in marine sports. For social factor, one unit increase in social factor regarding participation motivation led to 1.745 times increase in the probability of participating in marine sports. For cultural factor, one unit increase in cultural factor regarding participation motivation led to 1.689 times increase in the probability of participating in marine sports. Third, age and residence were found to be the significant determinants of consumption expenditure. For age, 40s were 5.809 times more likely to spend more than 50,000 won in marine sports than 50s or older. For residence, western residents, compared to easterners, were .261 times less likely to spend more than 50,000 won in maine sports.