이 연구는 지역 테마관광 시설에 대한 수요 및 소비지출 결정요인을 분석해 효과적인 수요 유인과 소비활성화에 따른 수익 증대에 기여할 수 있는 마케팅 전략을 모색하기 위해 수행되었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 경기 및 경남지역에 위치하고 있는 테마관광 시설 이용자 406명을 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 유효 설문지는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 활용해 기술통계, 탐색적 요인 및 신뢰도 분석 그리고 로지스틱 회귀분석을 실시하였고 다음과 같은 주요 결과를 도출하였다. 첫째, 지역 테마관광 시설 이용자의 인구통계학적 특성 중 월수입이 유의한 수요 결정요인으로 나타났다. 즉, 151~250만원의 월수입을 가진 자가 451만원 이상인 자에 비해 .134배 정도 재방문할 가능성이 낮다. 둘째, 이용행태 중 방문빈도 및 인지경로가 유의한 수요 결정요인으로 나타났다. 방문빈도 요인에서는 처음 방문한 이용자보다 3개월 동안 1~2회 방문한 이용자가 재방문할 가능성이 3.528배 높다. 인지경로 요인에서는 인터넷 또는 SNS를 통해 시설을 접한자에 비해 TV를 통한 자가 .352배 정도 재방문할 가능성이 낮다. 셋째, 이용자가 인지하는 마케팅믹스 요인 중 이용목적 및 커뮤니케이션이 유의한 수요 결정요인으로 나타났다. 이용목적 요인에서는 그 만족도가 한 단위 증가할수록 시설을 재방문할 가능성이 4.880배 만큼 높아진다. 커뮤니케이션 요인에서는 그 만족도가 한 단위 증가할수록 시설을 재방문할 가능성이 1.813배 만큼 높아진다. 넷째, 지역 테마관광 시설 이용행태 중에서 방문빈도, 체류시간, 그리고 인지경로가 유의한 소비지출 결정요인으로 나타났다. 방문빈도 요인에서는 처음 방문한 자에 비해 한 달에 1~2회 방문한 자가 .467배 정도 3만원 이상 소비할 가능성이 낮다. 체류시간 요인에서는 4시간 이상 체류한 자에 비해 1시간 체류한 자가 .067배, 2시간은 .252배, 3시간은 .439배 정도 3만원 이상 소비할 가능성이 낮다. 인지경로 요인에서는 인터넷 또는 SNS를 통해 시설을 접한 자에 비해 신문을 통한 자가 .293배 정도 3만원 이상 소비할 가능성이 낮다. 마지막으로, 이용자가 인지하는 마케팅믹스 요인 중 이용목적이 유의한 소비지출 결정요인으로 나타났다. 이용목적에 대한 만족도가 한 단위 증가할수록 3만원 이상 소비할 가능성이 1.684배 만큼 높아진다.
The purpose of this study was to analyze determinants of demand and consumption expenditure on local theme tour facilities and to find marketing strategies that could help attract consumers and increase profits for local theme tour businesses. In order to accomplish the study purposes, a survey was conducted using the convenience sampling method for 406 users of theme tourism facilities located in Gyeonggi and Gyeongnam. The determinants of demand and consumption expenditure include demographic information (gender, age, education, occupation, and income), usage behavior (frequency of visit, time of use, cognitive path, and companion), and marketing mix perceived by users (purpose of use, convenience, cost and communication). As dependent variables, we used binary data as demand (revisit intent or no) and consumption expenditures (less than 30,000 won or more than 30,000 won). The collected valid questionnaires were analyzed using SPSS 22.0 through descriptive statistics, factor analysis, reliability test and logistic regression analysis at the significance level of .05. Accordingly, following main findings were derived from the study. First, income was found to be the significant determinants of demand. Those who have monthly income less than 1.51~2.50 million won, compared to those who have monthly income more than 4.51 million won, were .134 times less likely to revisit local theme tour facilities. Second, frequency of visit and cognitive path were found to be the significant determinants of demand. For frequency of visit, users who visited once or twice over three months were 3.528 times more likely to revisit compared to first visitors. For cognitive path, persons who visit facilities through TV commercials, compared to the Internet or SNS, were .352 times less likely to revisit. Third, purpose of use and communication among the marketing mix factors were the significant determinants of demand. One unit increase in the satisfaction regarding purpose of use led to 4.880 times increase in the probability of revisiting. One unit increase in the satisfaction regarding communication led to 1.813 times increase in the probability of revisiting. Fourth, visit frequency, time of use, and cognitive path were the significant determinants of consumption expenditure. For visit frequency, users who visit once or twice a month, compared to first visitors, were .467 times less likely to spend more than 30,000 won. For time of use, compared to those who stayed longer than 4 hours, those who stayed for 1 hour, 2 hours, and 3 hours were .067 times, .252 times, and .439 times less likely to spend more than 30,000 won respectively. For cognitive path, persons who visit facilities through newspapers, compared to the Internet or SNS, were .293 times less likely to spend more than 30,000 won. Lastly, purpose of use among the marketing mix factors were the significant determinants of consumption expenditure. One unit increase in the satisfaction regarding purpose of use led to 1.684 times increase in the probability of spending more than 30,000 won.