메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김대중 (경북대) 조재모 (경북대)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第33卷 第10號 (通卷 第348號)
발행연도
2017.10
수록면
67 - 78 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to analyze the construction of railroads with historic tracing method and examine closely urban responsiveness of Eupseong relative to the construction of railroads. The process of change of urban spatial structure that occurred by the construction of railroads, city improvements and state of a period has become important concern to researcher. The Change of Urban spatial structures of three Cities(Nam-Won, Dae-Gu and Cheong-Ju) by the construction of railroads in the period of Japanese Occupation can be classified such as the first case that is change caused by railroad, the second case that is formation of twofold urban structure, the third case that is expension of urban region. In this way, Clear understanding of change process of urban structure that demonstrated with three cities would have a great meaning as a basic data through which urbanization processes of Korea modern cities under the Colonial Policy could be understood.

목차

Abstract
1. 서론
2. 철도부설과 읍성
3. 읍성의 도시적 대응 양상
4. 도시적 대응에 따른 도시의 근대화 과정
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0