메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김혜미 (한림대학교)
저널정보
강원대학교 인문과학연구소 인문과학연구 인문과학연구 제55집
발행연도
2017.12
수록면
257 - 291 (35page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this paper, Among the students` problems, I focused on school violence. Through tiger folktale, the principles of violence were revealed. In the folktale, the tiger represents violence.
In Chapter 2, through 〈Red-bean Soup Grandma〉, we can find that the violence epic of the perpetrator appears as the `principlizing of desire`, and that the victim`s violence epic appears as the principlizing of the opponent`s desire. Also, the violence epic of the bystander can be regarded as the principlizing of stronger one`s desire among three agents.
In Chapter 3, we conducted the literary therapy program for three agents with nine folktales above. This program featured six curriculum steps: `Appreciation and character assessments through reading and telling folktales`,`Intensifying appreciation with discussing how the agents felt about folktales`, `Writing a new stories`, and `Releasing their new stories.` Through these steps, we conducted a folktale creation therapy for the three agent groups.
We analyzed the students` reaction to the 〈Red-bean Soup Grandma〉. Through this incident, we captured the principle of becoming a bystander in violence. Students tried to avoid involvement in the school violence. The principle of students becoming bystanders is because of fear.

목차

국문초록
1. 서론
2. 설화 〈팥죽할머니의 살림살이와 호랑이〉를 통해 본 학교폭력의 삼각구도와 폭력서사
3. 설화 〈팥죽할머니의 살림살이와 호랑이〉의 반응을 통해 본 방관자의 폭력서사와 개선 방향
4. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-001-001724129