메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양선영 (명지대학교) 김지현 (명지대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제39권 제2호
발행연도
2018.4
수록면
1 - 12 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
Objective: The purpose of this study is to examine the direct and indirect effects of early childhood teachers’ educational beliefs in a developmentally appropriate practice (DAP) on mathematics pedagogical content knowledge (MPCK) via curriculum implementation. It also examines whether this pathway differs according to the experience of the teacher education on the early childhood mathematics during their pre-service or in-service period.
Methods: For this purpose, 327 early childhood teachers of childcare centers in Seoul and the metropolitan area answered a questionnaire. Stepwise multiple regression analysis was used to analyze the data.
Conclusion: The teachers’ educational beliefs in DAP predicted MPCK directly as well as indirectly through curriculum implementation. In addition, when teachers had experienced pre-service or inservice teacher education on the early childhood mathematics, the teachers’ educational beliefs in DAP had a direct influence on the MPCK and an indirect one through the curriculum implementation. However, when teachers had not experienced that type of training, beliefs in DAP were indirectly influenced by curriculum implementation. The results of this study can be used to explore ways to improve teachers’ mathematics pedagogical content knowledge and contribute to the development of teachers’ education programs.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의 및 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0