본 논문은 형태적으로 역사상 세 번 등장하는 ὁ νόμος τοῦ Χριστοῦ의 의미를 고찰하는 것이다(갈라디아서 6:2, 바나바서 2:6, 마그네시아인들에게 보내는 이그나티우스의 편지 2장). 문맥적인 정황의 중요성을 인식하는 필자는 먼저 갈라디아서를 살펴보는데, νόμος와 Χριστός가 속해 있는 6:2, 6:2가 속한 단락, 이 단락이 속한 편지 전체를 면밀하게 조사한다. 필자는 갈라디아서 전체에서 6:2에서 νόμος가 거의 유일하게 긍정적으로 사용되고 있으며, 또한 νόμος를 수식하는 Χριστός가 자신의 죽음과 부활에 의해 새 시대를 가져온 분으로서 묘사되고 있음을 발견한다. 이러한 발견들과 편지 전체의 정황에 대한 고찰의 결과로서, 필자는 ὁ νόμος τοῦ Χριστοῦ는 그리스도에 의해 시작된 새 시대의 원리이며, 이 원리는 πνεύματι στοιχῶμεν(5:25)라는 표제어를 가진 5:25-6:6의 단락 안에서 신자들이 보조를 맞추어야 하는 성령임을 주장한다. 필자는 바나바서의 정황 안에서 동일한 구를 살펴본다. 사실, 갈라디아서 6:2와 달리, 바나바서의 이 표현은 지금까지 전혀 연구되지 않은 상태에 있다. 먼저, 필자는 이 구에서 νόμος는 기록된 법으로써 모세율법이 아님을 밝힌다. 오히려, 2:6을 둘러싼 정황은 이 구가 이전의 방식과 전혀 다른, 주님에 의해 만들어진 삶의 “원리” 즉 자발적인 삶의 방식을 암시하며, 십자가에 달리고 부활한 예수 그리스도에 의해 시작된 새 시대의 원리를 가리킨다. 필자는 바나바서에서 새 시대가 시작되었다고 할지라도, 옛 시대는 여전히 존재하고 있다는 종말론적인 상황을 드러내면서 바로 이 공존의 시대에서 이 원리는 신자들이 새 시대의 백성으로서 살도록 능력을 주는 성령임을 드러낸다. 필자는 마그네시아인들에게 보내는 이그나티우스의 편지 2장에 나타난 동일한 표현을 조사한다. 무엇보다도, 필자는 2장에 등장하는 νόμος가 무엇을 의미하는지 초점을 맞추는데, 기록된 법으로써 모세율법을 가리킬 수 없다는 것을 주장한다. 필자는 νόμος Ἰησοῦ Χριστοῦ와 동일 문장에서 대구를 이루는 χάριτι θεοῦ를 고려하여, Ἰησοῦ Χριστοῦ가 가져온 가시적이지 않지만 확실하게 인식할 수 있는 실체임을 밝히며, νόμος를 Ἰησοῦς Χριστός의 죽음과 부활에 의해 새 시대의 원리임을 드러낸다. 또한 필자는 이 원리가 옛 시대와 새 시대가 겹쳐진 종말론적인 시대 안에서 신자로서 합당한 삶을 살 수 있게 하는 성령임을 주장한다. 본 연구를 통해 필자는 세 편지에 나타난 ὁ νόμος τοῦ Χριστοῦ와 관련하여 각 편지의 정황 안에서 가장 적합한 의미들을 끌어내면서, 세 편지 모두 옛 시대와 새 시대가 공존하는 시대에 살고 있는 신자들이 오는 세대, 즉 새 시대의 성취를 기다리면서 살아야 하는 삶의 원리인 성령을 강조하고 있음을 밝힌다.
The goal of this study is to investigate the meaning of the phrase ὁ νόμος τοῦ Χριστοῦ occurring three times in history: Galatians 6:2, Barnabas 2:6, and the letter of Ignatius to the Magnesians 2. Emphasizing the importance of “context” surrounding it in order to get its meaning. I carefully examine 6:2 to which νόμος and Χριστός belong, the paragraph to which 6:2 belongs, and the whole letter to which this paragraph belongs. I observe almost only positive attitude to νόμος in 6:2 while Paul takes negative attitude to any other νόμος as the Mosaic law in Galatians. I also discover that Χριστός, which modifies νόμος, is depicted as the one who brought about the new era by means of his death and resurrection. As a result of examining the whole context of the letter with these findings, I argue that the phrase ὁ νόμος τοῦ Χριστοῦ is the principle of the new era inaugurated by Christ, and the principle is the Spirit with whom believers keep a step in the context of 5:25-6:6 with a title, πνεύματι στοιχῶμεν (5:25). I explore ὁ νόμος τοῦ Χριστοῦ in the context of the epistle of Barnabas. As a matter of fact, unlike Galatians 6:2, the expression in the epistle has not been studied at all until now. First, I focus on νόμος in the phrase is not the Mosaic law. Rather, the context surrounding 2:6 implies the principle of life as voluntary lifestyle different from the previous manner and made by the Lord. The principle is of the new era brought about by the crucified and risen Christ. I reveal that the principle is the Spirit who empowers believers to live as the people of the new era in the overlapping age; even though the new era has begun, the old one still exists. I research the meaning of νόμος Ἰησοῦ Χριστοῦ in the letter of Ignatius to the Magnesians 2. Above all, I argue that Ignatius does not intend to see νόμος in the phrase as the Mosaic law because he seriously implies that Christianity is superior to Judaism, I reveal that νόμος Ἰησοῦ Χριστοῦ is parallel to χάριτιθεοῦ, and νόμος is invisible but manifest principle of the new era begun by Ἰησοῦ Χριστοῦ. The principle is the Spirit who empowers believers to live proper life as the people of the new era. In effect, Ignatius emphasizes how the recipients of the letter should live in the overlapping age that the old era and the new one coexist. In this study, I draw a conclusion that ὁ νόμος τοῦ Χριστοῦ in three epistles is the principle of the new era brought about the crucified and risen Christ. The principle is the Spirit who empowers believers to live in the eschatological age. They should keep step with the Spirit, waiting for consummation of the new era fulfilled by the second coming of Christ.
1. Introduction 2. The Meaning of ὁ νόμος τοῦ Χριστοῦ in Galatians 6:2 3. The Meaning of ὁ καινὸς νόμος τοῦ κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ in Barnabas 2:6 4. The Meaning of νόμος Ἰησοῦ Χριστοῦ in Magnesians 2 5. Conclusion References 〈초록〉 〈Abstract〉