탈서구 중심주의 및 탈중국부 중심이라는 취지를 가지고 개정된 2015년 교육과정에 맞추어 새로 저술된 고교 세계사 교과서가 도합 네 가지 즉 천재, 비상, 금성 그리고 미래엔 등에 의해 출판되었다. 이로써 교과서의 편제가 지역 중심으로 되어 대단원 2, 3, 4에서 세계사가 동부 아시아, 중서부 아시아, 유럽 및 아메리카의 세 곳으로 구분되어 서술되었다. 본고에서 검토의 대상은 서양고대인데 이중에서도 가장 앞선 시기인 고대 서아시아로 한정하였다. 지금까지 검토가 가장 덜 되었고 최근에 교과서 개정이 이루어진 이유로 필자는 이 분야를 검토하게 되었다. 그 결과 먼저 공통적으로 교과서들이 예나 마찬가지로 아주 정형화된 유사한 패턴으로 고대 서아시아의 3000년사를 구성한다는 것을 발견하였다. 이어서 서술의 문제점을 범주별로 두 가지로 진단해보았다. 먼저 외적인 형식적인 범주에서 보았다. 여기서도 패턴의 동일화가 먼저 눈에 띄었고 본문 이외의 보조자료의 지나친 활용으로 인한 독자의 이해에 혼란과 부작용이 있을 여지가 발견되었다. 또 한 가지 내용적인 면에서는 두 가지로 세부적으로 다시 검토의 방향을 잡았다. 먼저 통사 서술에서의 문제를 보았고 이어서 개별 사실들이 온전히 파악되어 전공지식을 잘 반영하는 지를 따져보았다. 통사 서술에서는 몇 부분에서 모든 교과서들이 엄청난 연대기적 공백을 두는 것을 발견하였고 개별적 사실 즉 전공지식의 서술상의 이해에 있어서는 조목별로 네 가지를 찾아 내었다: 고대 서아시아에서 제국의 문제, 제국으로 전환하는 사건에서 동인이 된 것들에 대한 인식, 연대기적으로 신바빌로니아 제국의 존재에 대한 인식 그리고 문화사적으로 의미심장한 내용인 홍수설화의 중요성에 대한 것 등이다. 현 고교 세계사 교과서에서 고대 서아시아에 관한 서술이 개선되기 위해 앞으로 집필진들은 이 지역이 3000년이 넘는 방대한 역사임을 유념하여 메소포타미아, 이집트, 레반트 지역 그리고 페르시아 지역등에 대한 역사적 흐름을 먼저 정확히 파악했으면 한다. 그리고 집필의 방향을 당시의 교육과정에 맞추되 고교생 독자에게 인과적으로 이해가 되는 방식으로 서술했으면 한다. 그리고 서술에는 복잡하게 그림, 화보, 도표, 그래픽, 애니메이션 등을 한 페이지에 결합시키는 식을 지양함으로써 독서를 어지럽히지 않는 배려가 요구된다. 지면상의 이유로 서술이 키워드 위주로 압축되는 현실이 극복되긴 어렵겠지만 그럼에도 불구하고 고대 서아시아의 면면한 흐름이 그 짧은 행간에 스며들 수 있도록 많은 방법론적 고민과 노력이 담긴 정성된 공력이든 서술이 나오기를 기대한다.
The ‘2015 national curriculum’ focused on revising the conventional problems with Eurocentrism and China-oriented historical views. It gave rise to 4 different textbooks on world history from the publishers of Chunjae, Bisang, Kemsung and Mirae-N. The structure of the regions was reclassified as eastern Asia, middle and western Asia, and Europe along with the American continent. This new system of categorization appeared respectively in the second, third and fourth chapters of the books. The object of this study is confined to the Ancient West Asia, the earliest era of ancient western history. This very specific part of western ancient history has been reviewed relatively little compared with other parts of ancient history, and the writer of this paper is interested in the fact that the high school textbooks on world history were rewritten recently. As a result of the study the textbooks were made in very similar way as before, namely all the books were written in the stereotypical manner. The problems of the writings were diagnosed according to two categories. Firstly, external form was observed. Here the aforesaid problem, similar pattern in the descriptions, was found. Another problem was also discovered. The auxiliary materials were used excessively much while there was not enough original text. Therefore this tendency might be a negative factor that can confuse the understanding of the readers. Secondly, the contents of the writings of the books were reviewed and two points were deliberated. The first point is on the chronological description and the second point is on the understanding of the disciplinary knowledge of the Ancient West Asia. In the chronological description, an enormous vacancy in all the textbooks was found. In the understanding of disciplinary knowledge, 4 topics proved to be problematic in the view point of the author: 1) the empire in the Ancient West Asia, 2) the awareness of the factors that played a significant role in making the empire, 3) ignorance of the existence of the Neo Babylonian Empire and 4) the meaning of ‘the flood epics’ in the Ancient West Asia. The board of writing of the textbooks should bear in mind that the Ancient West Asia has a vast history spread over 3000 years, and needs to gain a firm grasp on the correct history of Mesopotamia, Egypt, Levant and Persia. The writers of high school world history textbooks who must reflect the basic guidelines of the national curriculum should try to make the readers, highschool students, understand by explaining casuistically. They should take care not to bother the readers by displaying too many unnecessary things in the text, for example, illustrations, graphics, tables or other colorful elements. I know also that the writers have a hard job because the given space for the writings is usually very little. Thus they can not help composing the text on the basis of key words. Nevertheless they must not forget the consistent description of the history of the Ancient West Asia. For this purpose they must try to deliberate on better methods.