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연구보고서
저자정보
오은주 (서울연구원) 오승훈 (서울연구원) 정우수 (한국정보통신진흥협회)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2018-PR-23] 서울시 스마트미디어산업의 특성과 활성화방향
발행연도
2018.10
수록면
1 - 112 (112page)

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Smart media industry has been paid considerable attention to by policy makers and scholars, particularly who are concerned about innovation and growth.
In March 2018, Seoul metropolitan government announced massive public investments on the industry along with the other three promising strategic industry. The development plan of Seoul seemed to be in harmony with the plan of central government, in sense that the two plans are focusing the Sangam DMC districts.
This study makes the definition of Smart Media Industry and identifies the technological and market changes in the industry. In doing so, the study uses the modified value-chain framework, which is C-N-P-D network (Contents firm – Network firm – Platform firm – Device firm). According to statstical analysis and interviews, Seoul smart media industry can be characterized by higher concentration of contents development firms and less device manufacturing firms, in comparison with Gyeonggi-do Province. In addition, due to lower level of technological gap between prior media technology and smart media technology, which is partly attributed to technology standardization efforts of global developers such as Google, old and new media industry can be found to be easily converted into smart media industry.
Taken together, this study proposed the customized policy for Seoul smart media industry, suggesting open innovation system/procurement strategies and spatial strategies for Sangam district.

목차

[표지]
[목차]

그림
[Contents]
[요약]
[01 연구 개요]
1_연구 배경과 목적
2_연구 대상과 방법
[02 스마트미디어산업의 성장과 특징]
1_시장 규모와 동향
2_5대 영역별 동향
3_우리나라의 스마트미디어산업 경쟁력
[03 서울시 스마트미디어산업의 현황과 특징]
1_분석 개요
2_서울 스마트미디어산업의 성장 추이
3_서울 스마트미디어산업의 지역 분포
4_요약
[04 서울시 스마트미디어산업의 생태계 분석과 발전 가능성]
1_조사 개요
2_서울 스마트미디어산업의 제작 특성
3_서울 스마트미디어산업의 인력 수급, 네트워킹 및 마케팅 특성
4_서울 스마트미디어산업의 입지 특성
[05 스마트미디어산업 지원전략]
1_서울시, 콘텐츠산업 중심으로 육성
2_개방형 시스템 구축: 다차원적 네트워킹과 기술력 강화
3_적극적 공공구매: 정보의 스마트콘텐츠화와 디지털사이니지
4_공간전략 : 상암DMC단지를 스마트미디어 클러스터로 전환
[참고문헌]
[부록]
[Abstract]

참고문헌 (0)

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