메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이선영 (충남대학교)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제35권 제2호
발행연도
2019.6
수록면
161 - 180 (20page)
DOI
10.17154/kjal.2019.6.35.2.161

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The current study investigates L1 vocabulary decline by a bilingual child whose first language input substantially stopped after her immersion into the L2 dominant environment. The participant of the study is a Korean girl at the age of 6:10, who moved to the USA with her family and began attending an elementary school soon after arriving. The analysis of the data is based on the findings of timed picture-naming tasks between the ages of 6:11 and 7:8. Main results are in the following. First, the initial signs of L1 vocabulary attrition was observed after just two months of decreased exposure to Korean. Second, less than four months later, she was not able to attempt to produce half of L1 words, exchanging half of the test items with L2 counterparts. Third, at the age of 7:8, a greater decline in L1 vocabulary occurred, producing only a quarter of the items in L1 and showed severe difficulties in retrieving L1 words. To explain this noticeable degree and rapid rate of L1 vocabulary attrition, we discuss the young age of the participant and her attitudinal changes toward L1 and L2.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 검토
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 결과 및 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-701-000755438