본 연구의 목적은 우리나라 학교 현장에 적용 가능한 체육수업용 신체활동 증진 프로그램, 일명 PACA(Physically Active Class for All) 프로그램을 개발하고, 프로그램의 효과를 신체활동 측면에서 분석하는 것이다. 프로그램 개발과 평가는 Dick et al. (2008)이 제안한 ADDIE 모형(분석/Analysis, 설계/Design, 개발/Development, 실행/Implementation, 평가/Evaluation)에 기초해 이루어졌다. 구체적으로, 분석과 설계과정에서 PACA 프로그램의 구성 원리와 교수․학습 전략이 개발되었고, 실행은 하늘 시에 위치한 3개 중학교(A 학교: 플라잉 디스크, B 학교: 축구, C 학교: 야구형 게임)에서 이루어졌다. 프로그램의 신체활동 증진 효과는 순차적 혼합 연구 방법(sequential mixed method)을 활용해 검증되었다. 검증 과정을 살펴보면, 중학교 6개 학교(실험군 학교 3개교, 통제군 학교 3개교)의 남녀 학생(실험군 223명, 통제군 217명)을 연구대상자로 선정하였고, ActiGraph 사의 3차원 가속도계(GT3X)를 활용해 신체활동 수준을 측정하였다. 수집된 강도별 신체활동 참여 시간은 SPSS 프로그램(SPSS for win. 23.0)을 활용하여 집단과 성별에 따라 two-way ANOVA를 실시하였다. 또한, 양적 연구에서 확인된 차이의 원인을 밝히기 위해 실험군 수업에 참여한 학생들(3개 그룹 총 14명)을 연구 참여 학생으로 선정해 포커스 그룹 면담을 실시하였다. 연구 결과, PACA 프로그램에 참여한 남학생의 좌식 활동(PACA 11.4분<기능 중심 13.3분, p <.05)과 가벼운 활동(PACA 4분<기능 중심 4.6분, p<.05)은 낮은 반면, 남학생(PACA 29.6분>기능 중심 27.1분, p<.001)과 여학생(PACA 27.1분>기능 중심 20분, p<.05)의 중-고강도 신체활동(MVPA)은 증가하였다. 포커스 그룹 면담 결과, PACA 수업의 이러한 결과를 견인한 프로그램 요인은 과제활동의 재미, 지지와 지원의 관계, 배움과 성취과정으로 범주화되었다. 종합해 볼 때, PACK 프로그램은 신체적 노력(physical exertion)을 요구하는 신체적으로 적극적인 체육수업 프로그램인 동시에 신체활동의 심리적 요인을 유지 및 증진시키는 프로그램으로 확인되었다.
The purpose of this study was to develop a physical activity promotion program for physical education classes (Physically Active Class for All, PACA), which is applicable to Korean schools, and to analyze the MVPA(moderate to vigorous physical activity) effectiveness of the program. The PACA program was developed by ADDIE model(Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) in Dick et al. (2008). First, we developed the implementation principles & teaching strategies of the PACA program in process of analysis and design. Second, it was conducted in three middle schools (school A: flying disc, school B: football, school C: baseball game). Third, physical activity promotion effect was verified by using sequential mixed method among mixed study design models. Specifically, the physical activity effects of program were verified through quantitative research. The subjects of this study were male and female students (223 experimental group, 217 control group) of six middle schools located in Haneul City and measured physical activity level of physical education class by ActiGraph"s 3-dimensional accelerometer (GT3X). Two-way ANOVA was performed according to group and sex using SPSS program (SPSS for win. 23.0). In order to clarify the cause of the differences identified in the quantitative research, 14 students who participated in the experimental group were selected as study students, quantitative data was collected by focused group interview. The results of the study showed that male students participating in the PACA program had a low level of activity (PACA 11.4 min <function center 13.3 min, p<.05) and mild activity (PACA 4 min <function center 4.6 min, p<.05) High-intensity physical activity (MVPA) of the female students (PACA 27.1 minutes> functional center 20 minutes, p<.05) was higher than that of PACA 29.6 minutes> functional center 27.1 minutes, p<.001. As a result of the focus group interview, the program factors that led to these results of the PACA class were categorized as the fun of the task activity, the relationship of support and support, and the learning and achievement process. Therefore, the PACK program was confirmed to be a physically active physical education program requiring physical exertion, as well as a program to maintain and promote psychological factors of physical activity.