메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국문학교육학회 문학교육학 문학교육학 제19호
발행연도
2006.1
수록면
241 - 298 (58page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
A Study on the Cyber-Adolescent Literary Text in the Literary Education's PerspectiveNam, Min-WooThis paper is to interpret the meanings of the Cyber-Adolescent literary text in the literary education. And it suggests that we found the practical criticism for literary education. To do so, this paper takes the focus on the cyber-adolescent narratives and tries to find the proper new theory and interpretative method. Social semiotics is a proper theory more than mainstream literary theories. It defines language and text as a product of the dynamics of scio-cultural structure and speaking subject. And it thinks language and text similar to a dream-text in the perspective of Psycho-analysis.In its point of view, the cyber-adolescent narratives have important characteristics and meanings comparing to the adult and dominant narratives. They have the surface structure that is based on the unconscious' principles(i.e. sexuality, humour, phantasy). So they seem to be a Bildungsroman, but they are different. They are characteristics of having the phantasy-dominant and intimacy-dominant value structure. These facts have us take the different viewpoint on the adolescent literary texts. Otherwise, we can't make more productive discourse for literary education.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0