본 연구는 국제사회의 흐름에 능동적으로 적응하고 대처하는 국제적 감각과 역량을 지닌 교사 양성을 위해, 국제 교육실습 프로그램을 운영하는 국내 대학과 미국 의 주요 대학의 국제교육실습 프로그램과 사례를 비교 분석하고, 이를 바탕으로 양질의 국제교육실습 운영을 위한 시사점 도출을 목적으로 한다. 지금까지 컨소시엄 (연합체) 형태의 국제교육실습 프로그램을 개발하여 운 영하는 미국의 오하이오대학교와 인디애나대학교, 한국 의 공주교육대학교 사례를 국제적으로 비교 분석하였다. 본 연구의 결과는 국제교육실습 프로그램의 목적, 프로 그램 개발, 외부의 제약과 긴장, 내적인 우려, 지원자 배 치 유형, 실습기관 배정, 프로그램 홍보 및 학생의 관심 처리, 신청과정 및 지원자 선정, 프로그램 감독에게 환송 될 정보, 교육실습생의 업무 배정, 지원자 오리엔테이션 및 귀국 등의 영역을 서로 비교하여 공통점과 차이점을 알 수 있었다. 또한, 공주교육대학교 국제교육실습 프로 그램의 한계점도 확인할 수 있었다. 이러한 분석 결과를 바탕으로, 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 국제교육실습의 목적과 비전은 프로그램을 주 관하는 대학의 교육목표와 철학에 맞게 재설정해야 한다. 둘째 국제교육실습 프로그램을 개발할 때 주관 대학의 교육목표와 철학이 반영되어야 한다. 셋째, 교 사자격 취득과 국내 교육실습 대체에 관한 명확한 법 적인 근거가 마련되어야 한다. 넷째, 교사양성기관은 구성원들에게 신뢰감을 줄 수 있도록 국제교육실습의 실효성을 강화해야 한다. 다섯째, 지원자 배치 유형의 다양화가 필요하다. 여섯째, 실습기관 배정도 다양화가 필요하다. 일곱째, 교사교육 프로그램의 내실화를 통한 대외적 신인도를 높일 수 있어야 한다. 여덟째, 지원자 선정기준을 다변화해야 한다. 아홉째, 교육실 습생의 업무 배정은 개별 교사의 전문성 발달에 초점 을 맞추어야 한다. 마지막으로 정교한 프로그램 평가 를 통해 프로그램 개선을 위한 대안 마련이 필요하다. 앞으로 국제교육실습 프로그램이 활성화되려면 새 로운 교육 정책의 뒷받침도 필요하다. 첫째는 대학의 자율성이 최대한 보장되어야 하고 개별 교사 양성 대 학 간의 컨소시엄을 구성할 수 있도록 지원해야 한다. 둘째, 교사자격 취득과 국내 교육실습을 대체할 수 있 는 법적, 제도적 근거를 마련하여 대학 구성원 간의 갈등과 긴장을 최소화해야 한다. 셋째 확실한 재정적 지원을 통해 많은 예비교사가 프로그램에 참여할 수 있도록 유도해야 한다. 넷째, 교사양성기관의 교육실 습 프로그램이 내실화될 수 있도록 새로운 프로그램 개발과 운영에 대한 적극적인 지원을 해야 한다.
The purpose of this study was to draw implications for operating international student teaching programs which encourage student teachers to develop intercultural competence and international capacities by analyzing and comparing cases of the major universities’ international student teaching programs in Korea and the USA. This study compared and analyzed international cases including Gongju National University of Education, Ohio University, and Indiana University so far as to develop and operate overseas student teaching programs as a type of a consortium. The result of this study showed familiarities and differences by comparing each domain such as program goals, program development, external pressures and tensions, internal concerns, types of placements, determining host institutions, marketing the program, addressing students concerns, application process and candidate selection, information to be returned to the program directors, candidate placement logistics, and orientation and reentry. Based on the results, this study provides some insightful implication for overseas student teaching. First, the goal and vision for overseas student teaching should be reset in terms of educational goals and philosophy of its leading university. Second, when the leading university is developing overseas student teaching program, it should reflect on its own educational goal and philosophy. Third, overseas student teaching programs should establish a legal basis for acquiring teaching licensure and waiver for local student teaching program for the overseas student teaching program. Fourth, overseas student teaching programs should enhance its effectiveness to build trust among the participating education institutions. Fifth, types of placements should be diversified. Sixth, the principle of determining host institutions should also be diversified. Seventh, external credit rating should be increased by reestablishing teacher education programs. Eighth, the principles of candidate selection process should be diversified. Ninth, the focus of candidate placement logistics should be focused on the individual teacher’s professional development. Last but not least, overseas student teaching programs should establish plans for improving its program through an elaborate program evaluation. To galvanize overseas student teaching programs in Korea, it is necessary for university faculty who are involved in overseas student teaching programs be supported by educational policies. First, the Ministry of Education should provide support by establishing a national consortium in order to insure maximum autonomy of educational universities. Second, efforts should be made to minimize conflicts and tensions between teacher education institution by establishing a legal basis for teacher licensure and waivers for local student teaching. Third, to attract a large number of student teaching candidates sufficient financial support should be provided. Fourth, the Ministry of Education should also actively support in developing and operating overseas student teaching programs to enriching teaching education programs. Key