메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한양대학교 현대영화연구소 현대영화연구 현대영화연구 제14권 제3호
발행연도
2018.1
수록면
285 - 322 (38page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Traditionally, animations have been considered inappropriate for the representation of social reality, since the artificiality of drawn images is more befitting of fairytales and fantasies. In contrast, this study observes that the way animated characters look, act, and emote constitute the fabric of the diegetic world. It suggests that if an animation presents a social issue, the performativity of the character bodies imparts a specific view of that social reality. This study analyzes the Korean animation, The King of Pigs (2011), to illustrate how the animated characters act out shame and anger as a means of denouncing school violence and exploitative human relationships. To supplement the discussion, it references German Expressionism and its underlying mentality of inner emigration. Primary colors and figural distortions were used in Expressionist paintings to capture the fear and anxiety that overwhelmed turn-of-the-century Europe. This study notes that The King of Pigs adopts similar Expressionistic devices to describe dysfunctional social systems and their emotional repercussions. It concludes that the embodied world of the animation activates the viewer’s emotions to construct social realism.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0