남지장사는 대구광역시 달성군 가창면 소재의 사찰로, 법당에는 두건을 쓰지 않은 스님 모양의 머리를 앞으로 숙여 굽어보는 듯한 자세를 취하고 있는 전체 높이 40 ㎝ 크기의 석조지장보살좌상이 별도의 장에 봉안되어 있다. 약간 커진 머리에 목이 짧아지고 어깨가 좁아지기는 하였으나 전반적으로안정된 신체 비례를 보이고 있으며, 네모진 듯 둥글어진 얼굴에 동자상과도 같은 쾌활한 표정을 하여명랑하고 밝은 느낌이다. 조사 시 복장품 중에서 「조성발원문」이 함께 발견되어 1659 년 ‘승호’에 의해 조성되었음이 밝혀졌다. 현재까지의 자료에 의하면 ’승호‘는 1640 년 거창 포교당 봉안의 덕유산 연수사 목조아미타불좌상 조성에 이름이 처음 등장한 다음, 1655 년 칠곡 송림사 석조아미타불좌상과 1657 년 송림사대웅전 목조석가불상을 조성하는데 보조화승으로 참여하고 있음을 알 수 있다. 그 이후 ’승호‘는 1678 년부터 1688 년에 이르기까지 10 년 동안 경북 청도 덕사(천주사) 석조석가삼존불좌상(1678 년)과 경남 창원 성주사 석조지장보살좌상(1681 년), 부산 기장 장안사 석조아미타불좌상(1684 년), 경북 청송 대전사 석조석가삼존불좌상(1685 년), 경북 군위 인각사 석조석가삼존불좌상(1688 년) 등을 책임 맡아 조성하였음이 확인된다. 이들 자료를 통해 ’승호‘는 그동안 경상지역을 활동무대로 하여 비로소 1678 년부터 책임을 맡아활동한 것으로 여겨져 왔다. 그러나 남지장사 석조지장보살좌상에서 ’승호‘가 단독으로 조성하였음을 밝혀주는 「조성발원문」이 발견됨에 따라, 책임 화승으로서의 첫 번째 작품은 남지장사 석조지장보살좌상임이 확인되었다. 또한 ’승호‘는 그 동안의 자료들을 통해 경주 골굴암에서 채굴된 이른바 ’ 경주불석(慶州佛石)‘만을 주된 재료로 사용하여 불상을 조성하고 있음도 밝혀졌다. 따라서 남지장사 석조지장보살좌상은 조각승 ’승호‘의 활동시기 및 계보 파악과 작풍 연구에 자료적 가치가 크다고 하겠으며, 이에 책임 화승으로서의 ‘승호’ 의 불상조각 조성현황과 양식특징을통해 활약상을 밝혀보는 것과 함께 불교조각사적 위치를 파악해 보았다는데 의미를 두고자 한다.
Namjijangsa temple is a Buddhist temple located in Gachang-myeon, Dalseong-gun, Daegu Metropolitan City and its sanctuary is enshrining a sitting Ksitigarbha stone statue of 40cm height in a separate closet. The figure is posed to stoop its head similar to that of a monk without bandana as though it is overlooking from above. Although the head is somewhat larger, its neck is shorter, and it has narrow shoulders, the statue has a stable body proportion in overall. Its squarish and rounded face with lively expression gives a happy and bright feeling. During the investigation, the 「Construction written prayer(造成發願文)」 was found from the items kept in the statue, and it turned out to be constructed by 'Seungho' in 1659. According to the sources so far, the name of 'Seungho' first appeared in the construction of the sitting wooden Amitabha Buddha statue of Mt. Deogyu Yeonsusa temple enshrined in Geochang propagation center(Shimwoosa) in 1640. He was also found to participate as an assistant monk artist in constructing the sitting Amitabha Buddha stone statue of Songnimsa temple in Chilgok in 1655, and the wooden Buddha statue enshrined in the main building of Songnimsa temple in 1657. It was verified that 'Seungho' was responsible for constructing various statues for 10 years from 1678 to 1688, including the sitting Buddha triad stone statue of Deoksa temple (Cheonjusa) in Cheongdo, Gyeongbuk(1678), the sitting Ksitigarbha stone statue of Seongjusa temple in Changwon, Gyeongnam(1681), the sitting Amitabha Buddha stone statue of Jangansa temple in Gijang, Busan(1684), the sitting Buddha triad stone statue of Daejeonsa temple in Cheongsong, Gyeongbuk(1685), and the sitting Buddha triad stone statue of Ingaksa temple of Gunwi, Gyeongbuk(1688). According to these sources, 'Seungho' was thought to begin taking up the responsibility since 1678 with Gyeongsang provinces as his sphere of activity. But, the discovery of the 「Construction Written Prayer」 from Namjijangsa temple‘s sitting Ksitigarbha stone statue revealing that the figure was solely constructed by 'Seungho', confirmed that his first work as the monk artist in charge was the sitting ksitigarbha stone statue of Namjijangsa temple. Moreover, it was also discovered from the data collected so far that 'Seungho' only used the Zeolite Gyeongju mined from Golguram, Gyeongju. Hence, the sitting Ksitigarbha stone statue of Namjijangsa temple is considered to have substantial value as data to study the activity period, genealogy, and the idiom of 'Seungho' the monk sculptor. Hereupon, this paper intends to disclose the action state of 'Seungho' as a monk artist in charge through his Buddha sculpting status and the style attributes, as well as to identify his position in Buddhism sculpting history.