메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
전동호 (이화여자대학교)
저널정보
역사학회 역사학보 歷史學報 第243輯
발행연도
2019.9
수록면
481 - 499 (19page)
DOI
10.16912/tkhr.2019.09.243.481

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Korean public interest in the history of Western art has grown enormously for the last few decades. Beneath the veneer of this seeming success, however, lies a defect that has long affected professional historians of Western art in South Korea. The problem consists of two interconnected components. First, it is the lack of serious archival research that has characterized most studies on the history of Western art conducted by Korean scholars. When writing books and articles, they rely heavily on secondary sources written by Western academics. They hardly venture into primary sources, especially unpublished archival materials. This practice engenders sloppy scholarship which in turn sets an undesirable example for postgraduate students. Coupled with this is the second element, that is, the uncritical application of so-called ‘theories’ developed in other disciplines. The slavish consumption of theories in Korea is more widespread among scholars working on modern or contemporary art than those concerned with pre-modern art. Unless Korean academia grows out of these kinds of unworthy exercises, the future for truly innovative and productive art historical research in Korea is doomed.

목차

I. 들어가는 말
II. 서양미술사의 확장?
III. 20세기 이전 시기 서양미술사 연구현황과 문제점
IV. 현대미술사 연구현황과 문제점
V. 나오는 말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0