본 연구는 전통교육에 대한 현대적 방안을 모색하고, 전통교육을 통한 민주시민성 역량 강화를 목적으로 개발된 온고지신 프로그램을 초등학생을 대상으로 실시하고, 그 효과성을 검토하는데 목적이 있다. 본 연구에서 적용할 온고지신 프로그램은 ADDIE모형에 근거하여 2년간의 개발과정을 거쳤다. 본 연구에서는 실험집단을 선정하여 해당 프로그램의 효과성을 검증하는 동일집단 사전-사후 설계(onegroup pretest-posttest desugn) 방법을 활용하였으며, 사전검사와 사후점수의 평균차는 대응표본 t-검정 방법을 활용하였다. 온고지신 프로그램에 참여한 학교는 서울 소재 S초등학교와 C초등학고의 2개교로, 각 5학년 23명과 6학년 24명으로 총 47명이며, 연구진이 개발한 사전-사후 검사지를 통해 효과성을 측정하였다. 또한 온고지신 프로그램의 질적 개선에 관한 전문가 집단 인터뷰를 실시하였다. 전문가 집단은 프로그램 운영 교사 2인과 일반인(성인) 대상 온고지신 프로그램 수강자 중 초등학교 교사 및 예비교사를 중심으로 구성하였다. 연구를 통해 나타난 구체적인 시사는 다음과 같다. 첫째, 온고지신 프로그램의 초등학생 대상 적용의 사전-사후 조사결과 전통 및 전통교육에 대한 인식의 변화가 미미하였다. 물론 이는 본 프로그램이 전통적 내용의 전달이 아닌 전통교육의 내용적 요소를 통한 인성 관련 역량의 향상을 목표로 설정하고 있기에 납득할 만한 결과라 볼 수 있다. 또한 연구진이 개발한 프로그램을 온전히 적용되기보다 해당 기관의 교육과정 운영 등 상황에 따라 적절하게 재구성하여 운영하였다는 점 역시 이유가 될 수 있다. 둘째, 사전-사후 조사결과 온고시진 프로그램은 6개의 구인으로 이루어진 전통 핵심역량에서 상당한 효과성이 있다고 볼 수 있다. 특히 자존⋅성찰의 개인역량과 공감⋅배려의 대인관계역량은 .001 수준에서 높은 유의확률을 보였으며, 상생⋅공존의 공동체역량에서 역시 .01 수준에서 유의확률을 보였다. 다만, 프로그램에 참여한 참여자 표본의 수가 한정적이라는 점, 본 프로그램에 대한 이해 수준이 높은 교사가 수업을 운영하였다는 점, 현행 도덕과 교과의 교육과정 내용 및 핵심성취기준과 일치하는 분야가 다수 있다는 점 등을 고려할 때, 이러한 높은 효과성이 온고지신 프로그램만의 결과라고 보기에는 무리가 있다고 판단한다. 셋째, 온고지신 프로그램 운영 결과 회복탄력성 증감에 큰 영향을 미치지 않는 것으로 판단할 수 있다. 이러한 결과는 일반인 대상 온고지신 프로그램의 운영에서 역시 동일하게 제기된 바 있다. 넷째, 해당 기관의 교육과정 운영상의 편의에 따라 프로그램을 운영할 경우, 개인역량으로부터 공동체역량으로 계열화되어 있는 프로그램의 개발 의도가 담보되기 어려울 것이라 예상되기에 학교교육에서 온고지신 프로그램의 용이한 적용을 위해 교육과정 재구성에 관한 가이드라인을 제시할 필요가 있다.
The purpose of this study is to explore modern methods for traditional education, to carry out traditional education programs developed with the aim of strengthening personality capacity through traditional education for elementary school students, and to examine their effectiveness. The traditional education program to be applied in this study has been developed for two years. The schools that participated in the program were two elementary schools based in Seoul, with 47 students participating. In addition, a group of experts were interviewed on the quality improvement of the on-demand program. A group of experts was formed around two program management teachers and elementary school teachers. A group of experts are those who have completed programs for adults. Specific examples from the study are as follows. First, as a result of the application of traditional education programs, changes in students' perception of traditional and traditional education and traditional culture were minimal. Of course, this is because this program is not aimed at conveying the contents of traditional culture, but at improving personality skills through elements of tradition. Also, the program developed by the researchers was properly reorganized and operated according to the circumstances, such as the institution's curriculum operation, rather than being applied as it is. Second, the survey results show that traditional education programs show great effect in character ability extracted from tradition. In particular, personal and interpersonal skills showed high effectiveness, and community capabilities also showed high effectiveness. However, considering the limited number of participants in the program, the fact that teachers with a high level of understanding of the program operated classes, and that there are many areas that are consistent with the current moral and teaching curriculum content and key achievement criteria, we believe that this high effectiveness is the result of this program alone. Third, it can be determined that the results of the on-demand program do not significantly affect the increase or decrease in resilience. These results have been raised equally in the operation of the same program for the general public. Fourth, it is necessary to provide guidance on reorganizing the curriculum for the easy application of the program in school education, as it is expected that the intention of developing a program that is integrated from individual capacity to community capability will not be guaranteed if the program is operated according to the convenience of the educational program operation of the institution.