초현실주의 방법론의 본질은 언어와 그것이 지칭하는 사물과의 관계를 나타내는 철학적 의미론의 입장에서 본다면, 언어가 사물의 존재를 왜곡시키고 있다는 것이다. 따라서 언어는 그 사물의 존재를 고정된 의미로 한정지어 나타내는 것이기 때문에 본질과는 거리가 있으며, 이 왜곡된 언어의 의미를 파괴하고 소멸시킴으로 써 본래의 의미를 찾자는 것이다. 구연식은 생전에 6권의 시집을 상재한 바 있으며, 1950―60년대 한국 초현실주의 문학이 발전하는데 중요한 역할을 했다. 스승인 조향과 함께 초현실주의 문학 활동을 하면서 한국 초현실주의가 뿌리 내릴 수 있도록 하였으며, 첫 시집인 검은 珊瑚의 都市(1962)는 초현실주의 시집으로 초현실주의의 방법론인 데뻬이즈망, 오브제, 자동기술법, 타이포그래피, 언어유희 등 다양한 형태를 보여주고 있다. 이 중 빈번하게 나타나는 방법론은 데뻬이즈망과 오브제다. 데뻬이즈망은 이미지들 간의 단절된 결합이 낯선 환경을 만들어내는 것으로써 초현실주의의 가장 기본이 되는 방법론이다. 단어와 단어, 문장과 문장, 행과 행연과 연 등의 관계가 각각의 독립된 개체로 존재하여 기존의 의미 구조나 생각의 틀을 부정하고 있으며, 이 단절된 이미지로 인하여 또 다른 새로운 이미지들을 만들어내는 것이 아니라, 관념화된 이미지를 소멸시켜 버린다. 구연식의 시에 나타난 데뻬이즈망의 특징은 추상과 구상, 물질과 비물질, 대상과 비대상 사이의 절연이라고 할 수 있다. 오브제는 익숙한 사물을 익숙하지 않은 위치에 갖다 놓음으로써 고정된 사고나 관념 등을 파괴하고 부정하여 그로테스크하게 만들고 있다. 구연식의 시에 나타난 오브제는 대부분 레디메이드 오브제 방식으로, 기존에 존재하는 유.무형의 대상들을 추상적 변용에 의해 전혀 다른 장소로 옮겨 놓음으로써 고정된 이미지를 파괴하고 소멸시키는 것이다. 따라서 구연식 시에 나타난 초현실주의는 기의와 기표 사이의 낯선 변용을 통하여 새로운 세계를 만들어 내는 것이 아니라, 기존의 의미체계를 소멸시킴으로써 열린 공간으로 나아가고 있는 것이다.
Surrealist methodology is that language distorts the existence of things from the standpoint of philosophical semantics, which represents the relationship between language and the things it refers to. Therefore, language is far from the essence because it restricts the existence of the object to a fixed meaning, and seeks to find the original meaning by destroying and destroying the meaning of this distorted language. Gu, Yeon-sig is played an important role in the development of Korean surrealist literature in the 1950s and 1960s, and he had listed six books of poetry in his lifetime. In addition to the Master"s Cho Hyang, he made a surrealist literary activity and rooted Korea"s surrealism. The first collection of poetry, “The City of Black Coral” (1962) is a surrealist poetry that shows various forms of surrealism such as dépaysement, objec, automatism, typography, pun. Among them the most frequently used methodologies are dépaysement and object. dépaysement is a methodology that is the most basic of surrealism by creating an unfamiliar environment in which the disjointed union between images is created. The relationship between words and words, sentences and sentences, lines and lines, and stanza and syanza exist as separate entities, denying the existing meaning structure or the framework of thought. Instead of giving out, the existing image is destroyed. The peculiarities of the dépaysement in the poetry of the Oral Expression can be said to be the abstraction and conception, the insulation between matter and immaterial, the object and the nonobject Object are used to bring familiar objects to unfamiliar positions, destroying and denying fixed thoughts and ideas, making them grotesque. ready-made objectst is to destroy and destroy fixed images by moving existing tangible and intangible objects to totally different places by abstract transformation. Therefore, surrealism in the poetry is not creating a new world through the unfamiliar transformation between signifiant and signifie, but moving toward open space by destroying the existing semantic system.