메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강하라 (이화여자대학교) 도현심 (이화여자대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제29권 제4호
발행연도
2020.8
수록면
467 - 484 (18page)
DOI
10.5934/kjhe.2020.29.4.467

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The present study examined the perspectives of multi-cultural mothers raising their first-born children to better understand their child-rearing experiences. The data were collected through in-depth individual interview with 13 multi-cultural mothers who had been raising their first-born children in early childhood (ages 3-5) based on the grounded theory approach. The child-rearing process of multi-cultural mothers consisted of "tough," "recognizing and adapting to a child’s changes" and "challenging". Participants were also divided into three types: ‘integrated child-centered type’, ‘passive adaptation-emphasized type’ and ‘stable assimilation-emphasized type’ depending on the degree of adaptation to the development of their children, the degree of interaction with the mainstream society, parenting values, and acculturation strategy. The child-rearing experiences of multi-cultural mothers were complicated depending on their identified types. Based on these different types, multi-cultural mothers have different experiences and parenting behaviors than mothers not in this demographic of parents. The findings of this study implies that it would be crucial to provide real-life knowledge and information tailored to their children"s developmental stage in the long term for multi-cultural mothers.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (51)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0