이 논문은 장지연의 『녀자독본』과 『일사유사』 속의 인물을 통해 근대적 여성 인물의 발굴·보급이 갖는 의미를 규명하는 데 목표를 두고 출발했다. 이를 위해 근대적 여성관의 변화, 두 텍스트의 인물 유형과 분포, 여성 인물 발굴·보급이 갖는 의미를 고찰하고자 하였다. 논문의 주요 내용은 다음과 같다. 첫째, 근대적 여성관은 근대 이전의 규범(閨範)이 완화되면서 ‘남녀동등권’ 개념이 도입되었다는 데 특징이 있다. 그러나 이때 등장한 남녀동등권은 정치, 경제, 사회, 문화, 법적 차원에서 남녀가 동등한 권리를 갖고 있다는 구체적인 방향을 제시하지 못한 채, 가정이나 사회(국가)에서 여성이 어떤 역할을 해야 하는가, 또는 여성에게 어떤 역할을 부여해야 마땅한가라는 논의로 이어졌다. 둘째, 여자 교육에서 여성 인물이 갖는 의미를 규명하고자 하였다. 여성 인물은 조선 초기부터 풍속 교화 차원에서 삼강행실류나 여범(女範) 등과 같은 교훈서에 빈번히 활용되었고, 조선 후기 『이향견문록』이나 『호산외기』 등에서도 여범 또는 후세에 전할 만한 여성 인물이 수록되었다. 그러나 전통적인 여성관과는 달리 남녀평등권 개념이 도입된 이후 여자 교육에도 일정한 변화가 생겨 났으며, 장지연의 『녀자독본』과 『일사유사』의 인물 발굴은 이와 같은 시대적 요구를 반영하고 있다. 셋째, 『녀자독본』의 여성 인물은 상권의 경우 근대 이전 한국의 여성 위인을 대상으로 하였으나, 그들의 행적은 대부분 ‘현모양처’, ‘부덕’을 지킨 위인들이 대부분이었다. 그러나 하권의 중국과 서양 여성 인물 가운데 ‘여장부’로서 활동했거나 국민 의식과 평등사상을 실천하고자 한 인물들이 포함된 것은 근대적 여성관에 부합하는 인물 소개에 해당한다고 볼 수 있다. 이에 비해 일제 강점기 집필된 것으로 추정되는 『일사유사』는 조선의 인물만을 대상으로 하여, 근대적 여성관을 드러내는 데 한계가 있었던 것으로 보인다.
This study aims to investigate the implication of discovering female characters in the context of the changing view of women in modern knowledge formation. To this end, this study examines the changes in the modern view of women and the meaning of female characters, and attempts to identify the significance and limitations of the discovery and dissemination of these characters. First, the modern view of women is characterized by the introduction of the concept of “male and female equal rights” as the pre-modern norms were relaxed. However, the gender equality that emerged at this time did not provide a specific direction regarding men and women having equal rights at the political, economic, social, cultural, and legal levels, and what role women should play in the family or society (or country). It led to a discussion about what role should be assigned to women. Second, it tried to find out the meaning of female characters in women’s education. Since the early Joseon Dynasty, female figures have been frequently used in instructional books such as Samganghaengsilr(三綱行實) and female offenders(女範) from the early Joseon Dynasty; the RIHYANGGYEONMUNROK(里鄕見聞錄) and the HOSANOIGI(壺山外記) in the late Joseon Dynasty also included female characters that could be presented to future generations. However, the traditional view of women has changed in women’s education since the concept of gender equality was introduced, and the findings of characters in Jang Ji-yeon"s the NYEOJADOKBON(女子讀本) and the ILSAYUSA(逸士遺事) reflect such demands of the times. Third, the female characters in the NYEOJADOKBON(女子讀本) targeted pre-modern great Korean women, but most of their achievements were of being a wise mother and good wife(賢母良妻)" and those who possessed “womanly virtues.” However, the inclusion of working women from among Chinese and Western female figures in the lower volume, or those who tried to practice the national consciousness and ideology of equality is considered to be an introduction that fits the modern view of women. On the other hand, the ILSAYUSA(逸士遺事), which is estimated to have been written during the Japanese colonial rule, has limitations in portraying the modern view of women by targeting only Joseon characters.