메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이해숙 (광신중학교)
저널정보
한국문법교육학회 문법교육 문법 교육 제41권
발행연도
2021.1
수록면
155 - 183 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to elucidate the proper status and the right perspective of morphophonology in Korean grammar education, and to define what knowledge students should be provided with in morphophonology education. Morphophonology should be taught to expand language awareness and to pay attention to language changes. To this end, students should be presented with the following knowledge. Firstly, phonological processes occur at the boundaries of morphemes. Secondly, there are phonological phenomena in which grammatical information of words should be considered. Thirdly, phonological processes occur differently depending on the speaker's perception of the word composition. Fourthly, the current word forms are the result of a long use of words. For the proper application of these knowledges, morphology education must precede phonology education, syllable education must be implemented, and teachers should be free from normative point of view in terms of educational philosophy when teaching phonology.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0