(연구배경 및 목적) 경기도는 면적대비 인구가 조밀하고 많은 대기업의 생산시설이 들어서 있다. 이러한 조건 때문에 1일 약 77,800톤의 쓰레기와 폐기물이 발생하며 전국 1위를 차지하고 있다. 이에 경기도 경제과학진흥원은 사태의 심각성을 인식하고 2016년 ‘Zero Waste 경기도 비전’을 선포하게 된다. 주요 내용은 향후 10년간 폐기물의 재활용율을 67%까지 끌어올려 1일폐기물의 발생을 65,000톤 수준으로 감소시킨다는 것이다. 경기도는 이러한 내용을 도민에게 홍보하고 업사이클 활성화를 위해 상상캠퍼스로 새롭게 명명된 구(舊) 서울대 농생대 부지에 업사이클플라자를 구축하여 시민과 기업에게 열린 커뮤니티 공간으로서 업사이클의 생산, 판매,소비자가 함께 소통하고 공유하는 공간을 제공하고자 하였다. (연구방법) 디자인의 범위는 업사이클 플라자 내 커뮤니티 기능의 구심점 역할을 수행하는 소재전시실과 전시카페, 홍보관에 대한 디자인을 개발하는 것이다. 업사이클의 개념과 현황, 입지여건 등을 조사하여 업사이클 플라자가 담당하게 될 역할과 기대효과를 분석하고, 업사이클 특성을 토대로 국내외 업사이클 전시사례를 분석하여 적용 방향성을 도출하며 대상공간에 디자인을 적용, 발전시킨다. (결과) 업사이클 커뮤니티 공간 구축을 위해 소재 생산기업과 제작공방, 소비자의 직접적인 교류를 발생시키고 이를 통해 업사이클의 미래적 가치와 사업내용 홍보를 할 수 있는 공간을 제안하였다. 첫 번째 영역인 소재전시실은 경제·소비적 측면의 운영 활성화 공간으로서 소재 생산기업들이 주기적으로 물품을 교체하기 용이하도록 수납공간을 모듈화하고 방사형의 배치로 소재 특성 파악 및 관람객의 접근성을 용이하게 하였으며 판매, 소비자의 아이디어 공유를 위해 즉각적인 피드백을 발생시킬 수 있는 공간을 계획하였다. 두 번째, 전시카페는 공간 내 자유롭게 펼쳐진 제품들을 통해서 업사이클의 조형미(造形美)를 발견하고 인접한 입주공방을 자연스럽게 소개함으로서 업사이클 제품의 가치소비를 추구하고자 계획되었다. 아트, 공존, 활용, 희망, 나눔업의 5가지 테마로 업사이클 제품을 전시하며 휴식을 겸한 공간 내에서 제품을 관람, 구입, 탐색해보는 커뮤니티 중심 공간이다. 세 번째, 홍보관은 환경적, 사회적 측면에서 업사이클 산업의 미래와 현재적 특성을 지역과 사회적 이슈를 통해 조명하고 공존을 위한 다양한 노력들을 소개하기 위한 콘텐츠 중심의 공간이다. 콘텐츠 전달의 효과를 높이기 위해 숫자를 테마로 다양한 관점의 업사이클 스토리텔링을 구성하였으며 도시재생사업의 일환이자 지역 커뮤니티 공간으로서 업사이클 플라자의 탄생 과정을 소개하여 사회적 이슈에 대한 지역의 노력과 그 의미를 담아 내고자 하였다. (결론) 경기 업사이클 플라자는 현재 진행형이자 근 미래적 화두를 담론으로 업사이클의 경제·소비적 가치가 사회·환경적으로 올바르게 인식되며 조형적으로 늘 새롭게 탄생되어 질 때 비로소 진정한 의미가 있다. 이를 위해서는 민관이 공동의 목적을 위해 공간의 운영자이자 주체로서 인식을 함께 해야 할 것이며 다양한 트랜드 및 소비자의 눈높이에 맞는 제품의 활성화와 지속가능성을 염두에 둔 공방 운영에 대한 중·장기적인 지원이 수반 되어져야 할 것이다.
(Background and Purpose) Gyeonggi-do has a dense population compared to its area, and many large corporations have production facilities. Because of these conditions, about 77,800 tons of trash and waste are generated per day, ranking first in the country. Accordingly, Gyeonggi-do Economics and Science Promotion Agency recognized the seriousness of the situation and declared the “Zero Waste Gyeonggi-do Vision” in 2016. Gyeonggi province promoted these contents to citizens and established Upcycle Plaza on the site of the former Agricultural college in Seoul National University, newly named Sangsang Campus, to promote upcycle production, sales, and consumers as a community space open to citizens and businesses. It was intended to provide a space to communicate and share together. (Method) The scope of the design is to develop the design for the material exhibition hall, exhibition cafe, and public relations hall that serve as the focal point of the community function within the Upcycle Plaza. Analyzing the role and expected effects that the Upcycle Plaza will play by examining the concept, status, and location conditions of the upcycle, analyzing domestic and overseas upcycle exhibition cases based on the characteristics of the upcycle to derive application directions and designing in the target space apply and development. (Results) In order to establish an upcycle community space, a space to promote the future value of upcycle and business content was proposed through direct exchanges between material producers, production workshops, and consumers. The first area, the material exhibition room, is an economical and consumer-oriented operation and activation space. The storage space is modularized so that it is easy for material manufacturers to change items periodically, and the radial arrangement facilitates the identification of material characteristics and the accessibility of visitors. Second, the exhibition cafe was planned to pursue the value consumption of upcycled products by discovering the formative beauty of upcycle through products that are freely unfolded in the space, and naturally introducing the adjacent workshop. Third, the PR Hall is a content-oriented space to illuminate the future and present characteristics of the upcycle industry in terms of environmental and social aspects through local and social issues, and to introduce various efforts for coexistence. (Conclusions) The Gyeonggi Upcycle Plaza has a real meaning only when the economic and consumption values of the upcycle are properly recognized socially and environmentally, and are always reborn in a formative manner with a discourse on the current and near-future topic. To this end, the public and private sectors must recognize as the operator and subject of the space for a common purpose, and mid- to long-term support for the operation of the workshop with sustainability in mind and revitalization of products suitable for various trends and consumers' eyes is accompanied.