본 연구는 1895년부터 1910년까지 신문을 비롯한 각종 자료에서 확인되는 황해도 지역 사립학교를 분석한다. 이를 통해 황해도 사립학교의 시기별, 지역별 설립과정과 설립 주체 등을 규명하여 이 시기 황해도 교육의 실상을 밝히는 것을 목적으로 한다. 황해도는 평안도와 함께 ‘서북지역’으로 분류되었기 때문에 황해도의 특수한 지역적 성격만 언급되는 경우는 드물었다. 그러나 평안도와 다르게 농업이 굉장히 발달하였으며, 정치적, 경제적 차별이 전국에서 가장 심했던 지역이라는 점을 통해 이 지역의 특수한 성격을 확인할 수 있다. 이러한 지역적 특성을 통해 황해도는 전통적 사족이 아닌 신흥세력이 지역 내에 영향력을 행사하였다. 이들은 지역 내 교육에도 큰 영향을 끼쳤다. 황해도에 설립된 것으로 확인되는 146개의 사립학교는 크게 세 시기로 나누어 구분한다. 형성기에는 주로 외국인 선교사를 통한 학교 설립이 주를 이루었고, 대도시 중심으로 설립되었다. 전환기에는 설립 주체가 점차 국내 지식인, 종교인 등으로 바뀌었으며, 주변 지역으로 퍼져나가게 된다. 1905년 이후 사립학교 설립운동이 활발히 전개되면서 전성기를 맞이하게 되는데, 다양한 설립 주체가 확인되며, 대부분 행정구역에 학교가 설립되었다. 황해도 사립학교 설립에는 다양한 주체가 등장하였다. 천주교 및 개신교 선교사 및 신자, 유림, 상인 등의 지방 유지와 일본 유학생 등으로 나눌 수 있다. 사립학교는 각각의 설립주체가 독립적, 혹은 둘 이상의 주체가 협력하면서 학교 설립을 진행하였다. 외국인 선교사의 경우 초기 학교 설립에 중요한 역할을 했으나, 교육 활동을 선교의 방법으로 국한시켰다는 한계를 가진다. 반면 국내의 지식인들을 통한 학교 설립이 활발하게 전개되면서 사립학교 설립이 폭발적으로 증가하게 된다. 개인의 설립 뿐 아니라 면학회, 서북학회, 동아개진교육회 등 다양한 학회들이 만들어지면서 사립학교 설립 및 교육 활동이 활발하게 전개되었다.
The aim of this study is to understand the reality of the education of the private schools located in the Hwanghae Province between 1895 and 1910 by investigating the process of establishment by time and region and main establishment body of those private schools education system in that period. For this, this study analyzes the private schools located in Hwanghae province identified in newspapers and other various resources published between 1895 and 1910. Since Hwanghae Province was commonly called as 'Northwestern area' along with Pyongan Province, it was rare to see only the Hwanghae Province’s specific regional characteristics. However, unlike Pyongan Province, Hwanghae Province has some special characters in that agriculture is very developed and political and economic discrimination is the most severe in the country. Because of these regional characteristics, Hwanghae Province was influenced by the emerging forces and they had a great influence on the education system within the region. The private schools identified in Hwanghae Province can be divided into three major periods. First, in the formation period, the schools were founded mainly through foreign missionaries in the center of large cities. Second, during the transition period, the main establishment body gradually being changed from foreign missionaries to domestic intellectuals and religious people, and the location of the schools spread to the surrounding area. Lastly, the private school establishment movement has been actively promoted since 1905, and it has reached its glory day of the private education. Various kinds of founders have been identified, and those schools have been located in the administrative districts. In Hwanghae Province, there were various sorts of private school founders such as Catholic and Protestant missionaries, believers, Confucian scholars, merchants, community leaders and Japanese foreign students. Private schools were established independently or in cooperation with two or more subjects. In case of foreign missionaries, they played an important role in establishing the early school system but there was a limitation in that their educational activities were limited within the method of mission. On the other hand, the establishment of schools through domestic intellectuals had been actively promoted and the number of private school had been also explosively increased. In addition, various academic societies have been created, and the establishment and education activities of private schools have been actively developed.