메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이부용 (강원대학교)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第94輯
발행연도
2022.8
수록면
221 - 244 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper analyzes the representation of Kalavinka in Japanese classical literature. Kalavinka has been enjoyed in a wide range of East Asia as a bird of paradise Jodo, as represented by “Amidakyo”. In Buddhist scriptures, the concrete appearance of Kalavinka is not described. However, in Buddhist art, it is represented as a bird with a human face. In particular, in Japanese classical literature, it is reminiscent of a beautiful voice such as the cases in The Tale of Genji and The Tale of Sagoromo. It is also used in the context of wishing for paradise such as the scenes in Towhazugatari and The Tale of Hogen. Furthermore, as a court dance depicted in The Tale of Eiga, it has been handed down as a “Bird Dance” introduced from foreign cultures. In Japan, although Kalavinka is based on Buddhism, it acquired new representations as an ideal sound, the honorable existence of Pure Land and the beautiful dance through literary context.

목차

1. 들어가며
2. 소리에 대한 찬미
3. 극락정토에의 염원
4. 부가쿠 가릉빈가의 동아시아적 문맥
5. 나가며
참고문헌
要旨

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0