이 글은 한하운의 시 세계를 하나의 작품으로 간주하고 그 속에 혼재되어 있는 핵심적인 모티프(motif), 사유-이미지, 감응(affect) 등의 내적 질서를 가시화함으로써 시 세계에 일관된 의미 구조에 근접하고자 한다. 여기서 모티프는 이야기를 구성하는 화소(話素), 즉 이야기의 구성요소로서 하나의 이야기를 구성하는데 중요한 요소가 되는 단위를 가리키고, 사유-이미지는 발터 벤야민의 ‘사유이미지’ 개념을 전유하여 하나의 이미지가 특정한 의식, 인식, 사유 등의 관념이나 의미와 결합하여 한 몸을 이루고 있는 경우를 지칭하며, 감응은 스피노자와 들뢰즈의 개념을 계승하고 나름대로 정립한 브라이언 마수미의 개념으로서 한 정서에서 다른 정서로의 이행과 변이를 의미한다. 이 글은 한하운 시의 첫 번째 핵심적 미학을 ‘이율배반성의 미학’으로 설정하고 순차적 질서를 가지는 두 유형으로 세분하여 그 각각의 모티프, 사유-이미지, 감응 등의 특성을 고찰한다. 첫째 유형은 ‘천형’의 모티프가 ‘죄와 벌’이라는 사유-이미지를 통해 부끄러움, 뉘우침, 자학, 염원 등의 감응을 동반하면서 ‘부끄러움과 자기 정체성’의 이율배반성을 형성한다. 이로부터 분기되고 파생되는 둘째 유형은 ‘아름다운 공허’의 모티프가 ‘꽃과 무지개’라는 사유-이미지를 통해 서러움, 공허, 덧없음 등의 감응을 동반하면서 ‘미와 덧없음’의 이율배반성을 형성한다. 다음으로 이 글은 한하운 시의 두 번째 핵심적 미학을 ‘이율배반성의 미학’을 극복하는 ‘시적 승화의 미학’으로 설정하고, 그 모티프, 사유-이미지, 감응 등의 특성을 고찰한다. 앞에서 살핀 ‘천형’의 모티프, ‘아름다운 공허’의 모티프 등 두 유형의 공통점이 ‘이율배반성의 미학’이라면, 한하운 시 세계에는 이를 넘어서고자 하는 ‘승화의 미학’에 해당하는 시적 지향이 나타난다. 이 지향은 푸른색 지향, 하늘 지향, 햇빛 지향 등의 다양한 지향성으로 나타나는데, 이를 종합하면 ‘원형(archetype) 지향’의 모티프라고 명명할 수 있다.
This article regards Han Ha-un"s poetic world as a work and attempts to arrive at a consistent structure of meaning in the poetic world by visualizing the inner order of core motif, thinking-image, affect mixed in it. Here, the motif refers to the pixels constituting the story, that is, a unit that is an important element in composing a story as a component of the story, and the thinking-image is Walter Benjamin"s concept of an image It refers to a case in which a body is combined with ideas or meanings such as a specific consciousness, awareness, and thought, and effects are a concept of Masumi that inherits the concept of Spinoza and Deleuze and establishes it in its own way, from one emotion to another. It means transition and transformation. This article sets the core aesthetic of Han Ha-un"s poetry as "the aesthetics of antinomy" and subdivides it into two types with a sequential order, and examines the characteristics of each motif, thinking-image, and affect. The first type forms the antinomy of ‘shame and self-identity’ while the motif of ‘Heaven"s Punishment’ is accompanied by reactions such as shame, remorse, self-blame, and desire through the thinking-image of ‘Crime and Punishment’. The second type, branched and derived from this, forms the antinomy of ‘beauty and transience’ while the motif of ‘beautiful emptiness’ accompanies emotions such as sadness, emptiness, and transience through the thinking-image of ‘flowers and rainbows’. Next, as the core aesthetics of Han Ha-un"s poetry, it is set as the "aesthetics of poetic sublimation" that overcomes the "esthetic of antinomy", and the characteristics of its motif, thinking-image, and affect are considered. If the two types, such as the motif of "heaven"s punishment" and the motif of "beautiful emptiness" discussed above, have in common "the aesthetics of antinomy", the poetic orientation corresponding to the "aesthetics of sublimation" that Han Ha-un seeks to overcome appears in the world of poetry. This orientation appears in various orientations such as blue orientation, sky orientation, and sunlight orientation, and these orientations can be collectively named the motif of ‘archetype orientation’.