메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이민수 (홍익대학교)
저널정보
한국미술연구소 미술사논단 美術史論壇 제55호
발행연도
2022.12
수록면
83 - 110 (28page)
DOI
10.14380/AHF.2022.55.83

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article proposes a new present viewpoint on variations in contemporary Korean painting by analyzing the relationship between artists and artworks, curators and exhibitions, viewers, and the art appreciation and acceptance culture. First, the article examines the characteristics of major Korean painting exhibitions held by public/private museums and newly opened galleries in 2022. Several works from those exhibitions, which not only imply the purpose of the exhibition but also predict the new aspect of Korean paintings, will be further scrutinized throughout the research. Moreover, Bruno Latour’s actor-network theory (ANT) is applied to address the development of contemporary Korean painting inferred in those exhibitions and artworks. The actor-network theory has been under the spotlight in humanities and social science studies, especially since the beginning of the 21st century, and recently became an issue in art theories as well. While borrowing the main concepts of this theory to articulate the argument, this article aims to explore the methodological applicability of the actor-network theory to the analysis of Korean painting, and reconstruct ‘Korean painting’ based on the variations made by artists and artworks of the 21st century.

목차

Ⅰ. 한류와 소셜미디어 그리고 한국화
Ⅱ. 최근의 한국화 전시, 네 개의 예시와 몇 가지 논점들
Ⅲ. 21세기 한국화-되기
Ⅳ. 맺음말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-650-000387908