메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박선희 (이화여자대학교) 김현우 (연세대학교)
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어교육 제33권 제4호
발행연도
2022.12
수록면
71 - 89 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study examined second language (L2) learners’ sensitivity to information structure in Korean sentence production and online processing. We conducted sentence completion and self-paced reading tasks with 32 Korean speakers and 25 highly proficient Japanese-speaking learners of Korean. In the sentence production task, where participants read a context sentence and provided written continuations for sentence fragments containing a subject and a dative verb, the Korean speakers produced the preverbal complements according to information structure, whereas the L2 learners showed a strong predilection for canonical over noncanonical word order, regardless of information structure. In the self-paced reading task, where participants read Korean dative constructions whose word order was either consistent or inconsistent with information structure, only the Korean speakers, but not the L2 learners, slowed down when the word order was incongruent with information structure. These results suggest that the use of information structure cues during the production and processing of Korean dative sentences remains a considerable challenge for L2 learners.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0