액션러닝 수업에서의 대면 수업과 비대면 수업 만족도 차이 분석김 미 경**ㆍ조 미 영***ㆍ라 미 진****ㆍ이 영 호*****
연구 목적: 본 연구는 액션러닝을 활용한 최근 대학 수업 운영 사례 연구를 통해 학습자 만족도를 다양한 유형별로 분석함으로써 액션러닝의 실효성과 개선 방향을 도출함을 목적으로 한다.
연구 방법: 2021년 2학기와 2022년 1학기에 P대학교에서 실시한 액션러닝 활용 수업에 대하여 수업 운영 결과보고서에 포함된 수업 만족도 설문조사 결과를 샘플 데이터로 활용하여 분석하였다.
연구 내용: 수집된 데이터를 바탕으로 다양한 유형별로 수업 만족도 차이를 통계적으로 분석함으로써 유의미한 결과를 탐색하였다. 또한, 학습자들의 수강 소감을 정성적으로 분석하여 의미있는 주제별로 개념화하여 분류함으로써 액션러닝의 장점과 개선점을 각각 도출하였다.
결론 및 제언: 본 연구를 통해 대면, 비대면 수업방식과 학습자 그룹별 특성에 따라 액션러닝 활용 수업 만족도에 나타난 유의한 차이와 그 요인을 분석할 수 있었다. 또한, 학습자 요구에 부합한 강의 내용 및 수업 난이도 조율, 현장전문가 피드백 시기 및 횟수의 적절성 요구, 검증되고 숙련된 현장전문가 참여 요구 등을 개선점으로 도출할 수 있었다.
핵심어: 액션러닝, 수업 운영, 사례 연구, 대면 및 비대면 수업, 수업 만족도
□ 접수일: 2022년 9월 4일, 수정일: 2022년 9월 26일, 게재확정일: 2022년 10월 20일* 이 논문은 2022년 배재대학교 교수-학습 연구모임의 지원을 받아 수행된 연구임.
** 주저자, 배재대학교 대학교육혁신원 조교수(First Author, Professor, PaiChai Univ., Email: webkmk@pcu.ac.kr)*** 공동저자 1, 배재대학교 식품영양학과 조교수(Co-author 1, Professor, PaiChai Univ., Email: grace.joe@pcu.ac.kr)**** 공동저자 2, 배재대학교 항공서비스학과 조교수(Co-author 2, Professor, PaiChai Univ., Email: mijinra@pcu.ac.kr)***** 교신저자, 배재대학교 게임공학과 조교수(Corresponding Author, Professor, PaiChai Univ., Email: brain@pcu.ac.kr)
An Analysis of Differences in Satisfaction Between Face-to-faceClasses and Online Classes in Action Learning-based ClassesMikyoung Kim, Meeyoung Joe, Mijin Ra, & Youngho Lee
Abstract: The purpose of this study is to derive the effectiveness and improvement direction of the action learning by analyzing the learner satisfaction by various types through a recent case study of university class operation using action learning. A class satisfaction survey results for students included in class operation result reports for the action learning-based classes conducted at P University in the second semester of 2021 and the first semester of 2022 were used as sample data for analysis. Based on the collected data, meaningful results were searched for by statistically analyzing the difference in class satisfaction by various types. In addition, the strengths and points of improvement of action learning were derived by qualitatively analyzing learners’ class impressions, conceptualizing them by meaningful topics, and classifying them. Through this study, it was possible to analyze the significant differences and factors in the satisfaction of class using action learning according to the face-to-face and online class methods and the characteristics of each learner group. In addition, it was possible to derive improvement points such as the adjustment of lecture content and class difficulty to meet the learner’s needs, the request for appropriate timing and frequency of feedback from field experts, and the request for participation of verified and skilled field experts.
Key Words: Action Learning, Class Operation, Case Study, Face-to-face and Online Classes, Class Satisfaction