배경 및 목적: 최근 학교 교실내에 다양한 학생 인구가 증가하면서 다양한 의사소통 문제에 대한 중재 필요성이 강조되고 있다. 본 연구는 한국의 학교언어재활사 제도 의무배치에 대한 교사들의 인식과 요구도를 조사함으로써 학교언어재활사 제도의 입법 제안을 위한 기초자료로 제시하고자 한다. 방법: 구글설문지를 사용하여 유, 초, 중, 고등학교 교사들에게 학교언어재활사 의무배치에 대한 교사의인식 및 요구도를 조사하였다. 총 141명의 교사가 응답하였으며, 각 설문지의 응답은 엑셀을 이용하여 빈도수와 평균값을 계산하였다. 결과: 담당학생의 의사소통 문제 유형은 다문화가정 37.3%, 느린학습자 33.3%, 기타 의사소통 문제를 가진 아동 27% 순으로 나타났다. 학생의 의사소통 어려움으로는 사회적 의사소통기술이 40.6%로 가장 많았고, 문해력 22.7%, 발음 16.4%, 어휘력 9.4% 순이었다. 수업에 참여하는데 어려움이 있는 학생이 있다고 응답한 경우가 80% 이상이었고, 이 중에서 수업 내용의 이해부분이 73.9%로 가장 많았으며, 교사의 지시따르기 32.2%, 수업 발표 17.4%에 대해 어려움을 보였다. 또한, 수업 참여의 어려움이 있는 학생으로 인한 피해 여부, 업무적부담 등에 대해 과반수 이상이 ‘예’라고 응답하였다. 아울러, 학생들에게 도움을 줄 수 있는 전문가가 있다면 업무적 부담이 감소되고 학생들에게도 도움이 된다고 인식하는 교사가 96.5%에 달하였다. 전문가의 도움의 형태는 문제에 대한 맞춤형 지원 75.9%, 교과기반지원 17%, 부모교육지원 5.7%순이었다. 또한, 교사의 99.3%는 학교에서 타인을 배려하고 소통하는 사회적 의사소통 능력을 교육하는 것이 필요하다고 응답하였다. 논의 및 결론: 교사들은 학교 현장에서 학교언어재활사 전문가 지원이 절실하다고 인식하였으며, 학교언어재활사 의무배치는 교사뿐만 아니라, 학생 및 부모에게도 학교 교육이나 사회적 의사소통능력 향상에 도움이 될 수 있는 프로그램을 제공할 수 있을 것이다.
Objectives: Recently, as the population of various students in school classrooms has increased, the need for intervention on various communication problems has been emphasized. This study aims to provide basic data for legislative proposals for speech and language services in schools by investigating teachers’ perceptions and demands for establishment of school-based service delivery in speech-language pathology (SLP) in Korea. Methods: Using a Google survey, teachers at kindergarten, elementary, middle and high schools were questioned regarding their perception and demand for school SLP, with a total of 141 teachers responding. Results: The types of communication problems for the students in charge were 37.3% for multicultural families, 33.3% for slow learners, and 27% for children with other communication problems. Among the difficulties in communication among students, social communication skills accounted for 40.6%, followed by literacy with 22.7%, articulation with 16.4%, and vocabulary with 9.4%. More than 80% of teachers answered that there were students who had difficulty participating in class. Among them, 73.9% had the most difficulty in understanding the contents of the class, 32.2% of teachers’ instructions, and 17.4% of class presentations. In addition, it was found that more than half of the teachers interfered with the class or felt a work burden due to students who had difficulty participating in the class. Therefore, for this reason, 96.5% of teachers thought that having experts to help students would reduce their work burden and help children. Conclusion: Our outcomes demonstrated that teachers recognized the need for professional support at school sites, and mandatory placement of school SLP could provide students and parents with programs that could help improve their academic achievement or social communication skills.