본 논문은 박목월의 시 <나그네>의 예술가곡화에 대한 연구이다. 예술가곡이란 18세기 독일어권에서 완성된 음악 양식으로, 시인의 시와 작곡가의 작곡 그리고 성악가에 의한 가창으로 표현되는 예술로 문학과 음악이라는 두 가지의 예술 장르가 합일된 문화융합의 산물이다.
이러한 예술가곡이 우리나라에 도입정착 된 후 1920년에 우리나라 최초의 가곡 홍난파의 <봉선화>가 작곡되지만 한국예술가곡의 효시 작품에 대한 논란이 존재하였고 독일 예술가곡의 개념과 정의 및 조건에 입각한 필요충분조건을 모두 갖춘 한국최초의 예술가곡으로는 정지용 작시, 채동선 작곡의 <고향>(1932)으로 비정하고 있다. 특히 1920년대는 음악이나 시문학이 아직은 확고하게 예술장르로 자리 잡지 못한 시기였음으로 시인과 작곡가가 협업을 통해 창작해야하는 예술가곡의 시기로서는 상호 불완전했었다 할 수 있었고 한국문학은 1930년대에 이르러 시인들이 자신들의 창작 행위에 대한 뚜렷한 자의식을 갖게 된다.
그 중 본고가 주목하는 것은 한국 시문학사의 독보적 위상을 차지하고 있는 시인 박목월과 그의 시를 가사로 한 예술가곡들이다. 박목읠의 초기시가 가지고 있는 서정성과 율성 즉 음악성은 작곡가들에게 주목 받아 김연준을 비롯하여, 김성태, 김순애, 이수인, 윤이상 등에 의해 많은 예술가곡이 탄생하였는데 예술가곡 작품들을 일별하는 과정에서 유독 <나그네>를 대상으로 작곡된 작품이 많았음을 발견하고 음악적, 문화융합론적, 언어기호학적 관점에서 그 이유를 분석 및 규명해보았다.
시의 정형리듬을 형성하려는 계산에서 이루어진(artificial const- ruction) 박목월의 <나그네>는 예술가곡의 작곡에서 조성, 박자, 악절과 결합하기에 최적의 조건이었고 두드러진 유음의 사용은 성악의 발성을 용이하게 하는 요소로 작용된다. 따라서 시인의 시와 작곡가의 작곡 뿐 아니라 예술가곡의 필요충분조건의 하나인 노래 불려 져야 한다는 가창의 조건으로 볼 때 나그네가 가지는 예술가곡의 적합성은 예술가곡 성립의 필요충분조건과 자질을 모두 갖추고 있음을 알 수 있다. 한 시인의 특정한 작품에 14명의 작곡가가 곡을 붙였다는 것은 우리 예술가곡사 상 특이한 사례에 속하며 이는 박목월 <나그네>의 문학적 가치를 넘어선 문화융합의 새로운 가치를 의미하는 것이다.
This study aims to examine the capability of Mok-wol Park's poetry, "Naguenae", as an art song. The art song, originally developed in Germany in the eighteenth-century, is a genre of art that unites poetry and music; the composers put a melody on poems so that singers could sing the songs. As an outcome of cultural convergence, the two independent forms of art, literature and music, came to converge into a completely single genre, heralding a birth of a new musical style.
Korean poetry began to mature in the 1930s and Mok-wol Park, the most representative poet throughout the history of Korean literature, shows lyrical and rhythmical features on his early poems. This musicality was valuable to be used as text for art songs by many contemporary composers such as Yeon-jun Kim, Sung-tae Kim, Sun-ae Kim, Soo-in Lee, and I-sang Yoon. In the process of categorizing their art songs, we discovered that there are numerous songs using particularly "Naguenae" as a text. This study mainly explores and analyzes reasons from musical and glossematic perspectives, as well as from viewpoint of the theory of cultural convergence.
Mok-wol’s "Naguenae" written based on a calculation of its regular rhythmic patterns has the optimum condition as a text for the musical setting in which a tonal center, rhythm, and phrasing can be combined without any disturbances. Moreover, his use of liquid sound aids a singer’s vocalization. Therefore, in view of the fact that a song is to be sung, which is a necessary and sufficient condition for an art song, together with a text and musical setting, "Naguenae" qualifies all conditions. The fact that one particular poem written by one poet was used as a text for an art song by fourteen different composers is unusual case in Korean history of art songs. In addition, Mok-wal Park’s "Naguenae" is not only literary valuable, but means a new step of cultural convergence.