본 연구는 다양한 세대의 일반인들의 개인 가치가 친환경적 행동을 매개변수로 친환경 창업의지에 어떻게 영향을 미치는 지에 대해 알아보았다. 본 연구에 사용된 변수는 심리분야의 VBN이론에 사용되었던 변인을 인용하여, 개인 가치 중 생태주의적 가치, 이기주의적 가치, 이타주의적 가치와 친환경적 행동으로서의 변인을 인용하여 사용하였으며, 환경에 관심이 있거나 그렇지 않은 일반인의 개인 가치가 친환경적 행동에 미치는 심리적 요인을 살펴보고, 창업을 준비하는 사람을 포함한 일반인들의 이러한 개인 가치가 친환경 창업의지와의 관계 및 효과를 규명하는 가설을 검증하기 위해 연구모형을 만들었으며, 이를 통해 상관분석, 영향관계분석 및 구조방정식 분석을 실시하였다. 구조방정식 분석결과, 생태주의적 가치, 이기주의적 가치는 친환경적 행동에 직접적인 정(+)의 영향을 미쳤으나, 이타주의적 가치는 유의하지 않는 정(+)의 영향을 미쳤다. 또, 이기주의적 가치는 친환경 창업의지에 직접적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 생태주의적 가치는 친환경 창업의지에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마찬가지로, 이타주의적 가치는 친환경 창업의지에 유의하지 않는 정(+)의 영향을 미쳤다. 마지막으로, 매개 변인 친환경적 행동과 종속 변인 친환경 창업의지와의 구조방정식을 확인한 결과 유의한 정(+)의 관계를 보였다. 현재 기후변화 위기나 환경오염에 대한 관심이 높아져 이러한 친환경적 행동을 하게 되는 중요한 단서가 될 수 있겠으며, 이와 더불어 친환경적 행동은 환경에 관심이 있고 창업을 준비하는 이들에게 친환경 창업의지로 결정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 그러나, 생태주의적 가치 및 이타주의적 가치 관점에서 보면, 기업활동이나 창업 자체가 환경에 좋은 영향을 미치지는 않는 다고 인식하는 것을 알 수 있었다. 따라서, 기후변화의 위험성, 그리고, 현재 지구의 환경의 상황은 더욱 진지하게 일반인들에게 인지시킨다면 친환경분야 창업을 더 증진 시킬 수 있는 단초가 될 것이고, 이를 계기로, 지구환경을 다시 자연상태로 되돌릴 수 있는 첫걸음이 될 수 있을 것이다.
This study investigated how the individual values of ordinary people of various generations affect the will to start an eco-friendly business using eco-friendly behavior as a parameter. The variables used in this study were used by citing the variables used in the VBN theory in the field of psychology, and among personal values, ecological value, selfish value, altruistic value, and eco-friendly behavior. A research model was created to examine the psychological factors affecting the eco-friendly behavior of the personal values of the general public, and to verify the hypothesis that identifies the relationship and effect of these personal values of the general public, including those preparing to start a business, with the will to start an eco-friendly business. Through this, correlation analysis, influence relationship analysis, and structural equation analysis were conducted. As a result of structural equation analysis, ecological value and selfish value had a direct positive (+) effect on eco-friendly behavior, but altruistic value had an insignificant positive (+) effect. In addition, selfish values were shown to have a positive (+) effect directly on the will to start an eco-friendly business, while ecological values had a significant negative (-) effect on the will to start an eco-friendly business. Similarly, the altruistic value had a positive (+) effect that was not significant on the intention to start an eco-friendly business. Finally, as a result of confirming the structural equation between eco-friendly behavior as a mediating variable and intention to start an eco-friendly business as a dependent variable, a significant positive (+) relationship was shown. The current climate change crisis or increased interest in environmental pollution can be an important clue to such eco-friendly behavior. In addition, eco-friendly behavior has a decisive effect on those who are interested in the environment and prepare to start a business with an eco-friendly will to start a business. could find out However, from the perspective of ecological value and altruistic value, it was found that entrepreneurial activity or entrepreneurship itself does not have a good effect on the environment. Therefore, if the dangers of climate change and the current environment of the earth are more seriously recognized by the general public, it will be a clue to further promote entrepreneurship in the eco-friendly field.