본 연구의 목적은 2022 환경 교육과정의 개정 방향과 주요 내용을 고찰하는 것이다. 2022 환경 교육과정의 개발 과정에서 교사, 학생, 전문가 등 많은 이해관계자가 설문조사, 간담회, 전문가 협의회, 워크숍, 토론회, 공청회 등의 과정에 참여하였다. 2022 환경 교육과정의 개정의 방향은 환경 교과의 설계 원리로서의 연결-탐구-참여, 복잡성에 대한 강조와 통합적 접근, 지속가능발전교육 지향이며, 개정의 중점으로는 기후변화에 대한 이해와 대응 강조, 시스템사고 등 역량 기반, 내용 중복의 회피와 학습 내용의 적정화 등을 설정하였다. 중학교 환경 및 고등학교의 생태와 환경 모두 5개의 내용 영역으로 구성되어 있으며, 이는 ‘환경과 인간’, ‘환경체계’, ‘환경 문제와 쟁점’, ‘기후위기와 기후행동’, ‘지속가능성과 시민 참여’이다. 영역명이 동일하다고 해도 실제적으로는 중학교에 비해 고등학교에서 다루는 내용 요소와 수준이 더 높게 설정되어 있다. 2022 개정 교육과정의 큰 변화 중 하나는 각 영역별로 핵심아이디어를 제시한 것이며, 이를 성취하기 위한 지식 · 이해, 과정 · 기능, 가치 · 태도의 내용 요소들을 제시하고, 이를 조합하여 성취기준을 제안하였다. 성취기준의 수는 2015 환경 교육과정에 비해 중학교 20개, 고등학교 21개로 각각 33.3%, 40% 감소하여 학습량의 감소를 의도하였다. 또한 환경 문제와 쟁점, 기후위기와 기후행동 등 내용 영역의 조정이 있었다. 특히 기후변화 대응의 시급성과 중요성을 고려하여 ‘기후위기와 기후행동’ 영역을 신설하였다. 이후 성취기준을 교수학습에 구현할 수 있는 교수학습 및 평가의 방향과 방법이 제안되었다. 이로부터 환경 교육과정이 학교 현장에 구현되는 과정과 성과에 대한 모니터링과 환경 교과고유의 내용 영역, 핵심 역량, 교수학습 방법에 대한 논의와 연구가 수행될 필요가 있음을 제언하였다.
This study examines the direction and main contents of the revised 2022 National Curriculum for Environment. During the development process of the 2022 curriculum, many stakeholders, including teachers, students, and experts, participated in the process through surveys, meetings, expert consultations, workshops, discussions, and public hearings. The direction of the revision of the 2022 Environmental Curriculum is to emphasize connect-inquiry-engage as the design principles of environment subject, an emphasis on complexity and an integrated approach, and an orientation to education for sustainable development. The focus of the revision is to emphasize understanding and response to climate change, emphasize competencies such as systems thinking, avoid duplication of content, and optimize learning content. Both middle school ‘Environment’ and high school ‘Environment and Ecology’ are organized into five content areas: environment and humans, environmental systems, environmental problems and issues, climate crisis and climate action, and sustainability and civic engagement. Although the content areas are named the same, the content elements and levels are actually set higher in high school than in middle school. One of the major changes in the 2022 revised ‘Environment’ curriculum is the presentation of core ideas for each area, and the content elements of knowledge/understanding, process/skills, values/attitudes to achieve them, which are combined to propose performance standards. The number of achievement standards was reduced by 33.3% and 40% to 20 for middle school and 21 for high school, respectively, compared to the 2015 environmental curriculum. In addition, adjustments were made to the content areas such as environmental problems and issues, climate crisis and climate action. In particular, the area of "climate crisis and climate action" was newly established in consideration of the urgency and importance of responding to climate change. Then, the direction and method of teaching, learning, and assessment to implement the achievement standards into teaching and learning were proposed. From this, it was suggested that it is necessary to monitor the process and performance of environmental curriculum implementation in schools and to conduct discussions and research on content areas, core competencies, and teaching and learning methods unique to environmental curriculum.