기후변화 등 우리가 직면한 여러 가지 쟁점은 우리 사회의 변혁을 요구한다. 학교가 변혁의 주체가 되고 학교 구성원이 변혁을 위한 역량을 기르는 과정은 중요하다. 그러나 변혁과 지속가능성을 향한 교육이 학교에서 주류화되기는 쉽지 않다. 따라서 본 연구에서는 학교전체적 접근을 통해 의미있는 교육적 실천을 하고 있는 A 중학교에 대한 사례 연구를 수행하였다. 이를 위해 ENSI의 지속가능발전교육 학교를 위한 질적 준거와 학교전체적 접근을 위한 오각형(WSAP) 모델을 틀로 이용하여 학교전체적 접근의 구성 영역과 이들 영역 간의 상호작용을 기술하고자 하였다. 분석과 기술을 위해 학교교육계획서 검토, 관련 문헌 조사, A 중학교 교사와 인근 B 마을 대표 면담 등을 포함하였다. 먼저 이 A 중학교에서의 지속가능한 사회를 위한 학교전체적 접근의 시작을 보기 위해서는 학교 혁신을 위한 학교 운영 및 의사결정의 차원을 보아야 하며, 이 중심에는 교사와 사회적 협동조합이 있다. 지속가능성과 민주주의가 결합된 형태, 즉, 거버넌스가 작동하고 있다. 교육과정과 교육내용에서도 마을과 민주주의가 두 축이다. 혁신학교 초기 ‘마을이 학교다’ 교육과정을 시작으로 ‘공동체생활협약’, ‘생태·에너지’, ‘협동조합’ 등이 주요 교육과정 주제가 되었다. 최근에는 햇빛학교프로젝트, 생태전환교육, 기후 · 에너지 융합교육과정 등을 함께 다루고 있다. 이들 교육과정은 많은 경우 여러 교과의 느슨한 통합과 마을과 연계되어 수행된다. 교수·학습의 과정에서는 다양하고 혁신적인 접근이 다수 발견되고, 학생들의 실생활, 학교, 마을 등이 종종 맥락으로 사용된다. 학교 시설의 관리와 운영은 제로에너지하우스와 햇빛발전소를 중심으로 진행된다. 이들 시설을 만들고 운영하는데 학생, 교사, 마을주민 모두 참여하고, 지역사회 파트너십을 기반으로 한다. 이와 같이 A 중학교에서의 학교전체적 접근에서는 의미있는 여러 가지 과정과 성과들이 발견된다.
The issues we face, such as climate change, call for the transformation of our society. It is important for schools to become agents of transformation and for school members to build capacity for transformation. However, it is not easy for education toward transformation and sustainability to be mainstreamed in schools. This study conducted a case study of A Middle School, which has been engaged in meaningful educational practices through a whole school approach. ENSI’s Quality Criteria for Education for Sustaianable Development schools and the whole school approach pentagon (WSAP) model as a framework to describe the constituent areas of the whole school approach. The analysis and description included a review of the school education plans and related literatures, and interviews with a teacher from Middle School A and a representative from the neighboring B village. First, at the level of school operations and decision-making, there is governance, with teachers and social cooperatives at the center. Village and democracy are also two pillars of the curriculum. Starting with the “Village is the School” curriculum in the early days of the Innovation School, “Community Living Agreement”, “Ecology and Energy”, and “Cooperatives” became the main curriculum topics. In recent years, the curriculum has also included the Sunlight School Project, ecological transformation education, and climate and energy conergence curriculum, which are often loosely integrated with other subjects and carried out in collaboration with the village. Many diverse and innovative pedagogies are found in the teaching and learning process, and students’ real lives, schools, and villages are often used as contexts. The management and operation of school facilities are centered around the zero-energy house and solar power plant. Students, teachers, and villagers are involved in the creation and operation of these facilities, and they are based on community partnerships. At the center of all of these activities are various “curricula”, which are based on the social learning of school members and villages. Village and democracy are key themes, and are based on a working partnership between school and village. The whole school approach to sustainable society in this school corresponds to the highest stage of the developmental stages proposed in the previous research namely stage 4, the transformational stage. It can be said that the school is creating a transformation of schooling and a transformation of the community through a whole school approach, which provides meaningful implications for many schools attempting to implement a whole school approach to sustainability.