(연구배경 및 목적) 첨단 기술을 활용한 VR 영화 제작이 활성화됨에 따라, 칸, 베니스 등 저명한 국제 영화제에서 VR 경쟁 부문을 신설하여 이를 영화 산업에 본격적으로 수용하고 있다. VR 영화는 전통 영화와 달리 사용자의 능동적 참여로 다양한 내러티브 경험을 창출하므로, VR 영화의 사용자 경험 연구는 사용자 중심의 주체적 관점에서 접근할 필요가 있다. 에이전시는 사용자가 위임받은 능력과 자유를 주체적으로 행사하는 것을 의미하며, 따라서 VR 영화의 에이전시 지각 경험은 사용자의 능동적 참여 경험을 이해하는 기준점이 될 수 있다. 그러나 대부분의 VR 영화의 사용자 경험 연구는 상호작용 기능과 시스템에 중점을 두고 있어 사용자의 주체적인 내러티브 향유 경험에 관한 연구가 부족하다. 이에 본 연구는 VR 영화 사용자의 내러티브 향유 경험 연구를 위해 에이전시 관점으로 접근하며, 이를 위한 기초 연구로 VR 영화의 에이전시 지각 유형 및 특성을 지각 조건을 중심으로 연구하고자 한다. (연구방법) 첫째, 사용자 참여 기반 콘텐츠 분야의 선행연구 검토를 통해 에이전시 지각 조건을 분류한다. 둘째, 선행연구를 기반으로 VR 영화의 특성을 반영하여 조건에 따른 에이전시 지각 유형을 가상환경, 에이전트, 내러티브 에이전시로 도출하고 유형별 대표 사례를 분석한다. 대표 사례의 선정은 국제 영화제 대상 수상작 중 대표 VR 플랫폼에 출시한 작품으로 한다. (결과) 가상환경 에이전시의 주요 지각 조건은 사용자의 탐색 자율성의 범위와 정도, 환경의 실시간 피드백 및 통제 가능성이었다. 사용자는 가상환경 에이전시 지각을 통해 능동적 참여와 탐색이 유도되고, 환경에 대한 통제감을 강화할 수 있었으며 이를 통해 가상환경에 대한 현존감과 몰입을 높일 수 있었다. 에이전트 에이전시는 에이전트의 감정표현과 에이전트의 행동 자율성에 의해 주로 지각되었다. 사용자는 이를 통해 VR 영화 속 에이전트와의 공감 및 유대감이 형성할 수 있어 감정적 연결이 증대되었다. 내러티브 에이전시는 인터랙티브 내러티브 구조, 내러티브 선택권 및 영향력, 개인성 및 선택 중요도에 의해 지각되었다. 내러티브 에이전시는 사용자에게 내러티브 참여를 유도하고 주도권을 증대시켰다. 또한 개인화된 의미 형성을 통해 내러티브와의 연결을 강화하고 몰입과 만족도를 높였다. (결론) 본 연구는 VR 영화의 주목적인 사용자의 내러티브 향유 경험 연구를 위해 에이전시 개념을 적용하였다. 또한, 이를 체계적으로 분석하고자 VR 영화의 에이전시 지각 유형을 가상환경, 에이전트, 내러티브의 세 가지 유형으로 분류하여 분석하였다. VR 영화 사용자는 에이전시의 지각을 통해 능동적 참여 및 자율성이 향상되었으며, 에이전트와의 주체적 상호작용으로 공감과 유대감을 형성하고, 내러티브와의 주도적 상호작용이 가능하였다. 이와 더불어 에이전시 경험은 사용자의 능동적 참여를 촉진하고, 내러티브 몰입도를 높여 더욱 의미 있는 경험 형성의 기반이 되었다. 결론적으로 VR 영화 사용자의 에이전시 경험은 개인화된 사용자 서사 경험을 만드는 핵심 경험 요소라고 볼 수 있다. 향후 연구는 에이전시와 다양한 사용자 경험 요소 간의 상관관계를 더욱 구조적으로 접근한 연구가 필요할 것이며, 이를 통해 VR 영화의 제작 및 사용자 경험 디자인에 실질적인 가이드라인을 제시할 수 있을 것이다.
(Background and Purpose) With the increased utilization of advanced technology in VR film production, prestigious international film festivals such as Cannes and Venice have established VR competition sections, embracing this medium within the film industry. Unlike traditional films, VR films create diverse narrative experiences through active user engagement, necessitating a user-centered and subjective perspective in studying VR film user experiences. Agency refers to the exercise of the user's capabilities and freedom, and thus the perception of agency in VR films can serve as a benchmark for understanding active engagement experiences. However, most studies on VR film user experiences focus on interactive features and systems, lacking research on users' subjective narrative enjoyment. This study approaches VR film users' narrative enjoyment experiences from an agency perspective and aims to investigate the types and characteristics of perceived agency in VR films. (Method) First, agency perception conditions will be classified through a review of previous studies in user-engagement-based content. Second, agency perception conditions in VR films will be derived as virtual environment, agent, and narrative agency, and representative cases for each type will be analyzed. Representative cases will be selected from award-winning works at international film festivals released on major VR platforms. (Results) The primary perception conditions for virtual environment agency were the range and degree of user exploration autonomy, real-time feedback, and control possibilities of the environment. Users' perception of virtual environment agency induced active engagement and exploration, enhancing the sense of control over the environment, thus increasing presence and immersion. Agent agency was mainly perceived through the agent's emotional expression and behavioral autonomy. This allowed users to form empathy and bonds with agents in VR films, increasing emotional connections. Narrative agency was perceived through interactive narrative structures, narrative choices and influences, and the significance of personalization and choice. The narrative agency encouraged users' narrative engagement and increased initiative sense. Additionally, it strengthened the connection with the narrative through personalized meaning formation, enhancing immersion and satisfaction. (Conclusions) This study applied the concept of agency to investigate the narrative enjoyment experiences of VR film users. To systematically analyze this, we classified and analyzed agency perception types in VR films into three categories: virtual environment, agent, and narrative. VR film users' perception of agency improved active engagement and autonomy, enabled interaction with agents fostering empathy and bonds, and facilitated proactive interaction with narratives. Moreover, agency experiences promoted active engagement, and heightened narrative immersion, and served as a foundation for forming meaningful experiences. Consequently, the agency experience in VR films is a key element in creating personalized user narrative experiences. Future research should structurally approach the correlations between agency and various user experience elements to provide practical guidelines for VR film production and user experience design.