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직주공간배분문제를 기초로 한 도시공간구조와 통근통행의 변화에 관한 연구 : 한국과 일본 대도시권을 대상으로
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A Study on the Change of Urban Structure and Commuting based on Optimal Commuting Assignment Problem in Korean and Japanese Metropolitan Areas

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한국토·도시계획학회 국토계획 國土計劃 제41권 제2호 KCI우수등재
발행연도
2006.4
수록면
57 - 65 (9page)

이용수

표지
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연구주제
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연구배경
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연구방법
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연구결과
직주공간배분문제를 기초로 한 도시공간구조와 통근통행의 변화에 관한 연구 : 한국과 일본 대도시권을 대상으로
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The purpose of this study is to clarify the relationship of changing commuting distance and urban structure whether centralized or decentralized based on the optimal commuting assignment problem as defined by the classical transportation problem. The theoretical minimum and maximum commuting distance in the optimal solution leads to the calculation of three indices as named "Excess", "DCI" and "TFR". This is formulated and applied to the Census data from Korean and Japanese Metropolitan Areas from 1980 to 2000. The main results of this study show that 1) only Seoul and Busan MA indicated increasing commuting distance and high value of indices in Korea. Moreover, Busan MA showed inefficient commuting compared to Seoul MA. 2) Tokyo, Osaka, Nagoya and Fukuoka MA have more decentralized spatial structure and high Excess and TFR compared to other metropolitan areas in Japan. 3) However, Tokyo and Osaka MA could have much high cross commuting compared to Seoul MA even though those metropolitan areas have the same decentralized structure is found out.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 데이터 구축 및 분석방법
Ⅲ. 분석결과
Ⅳ. 결론
인용문헌

참고문헌 (10)

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